Pininfarina har legendestatus i bilverden, men det er ikke for sine egne biler. De har nemlig i en rekke tiår hjulpet andre merker til å lage snasne biler, og er spesielt kjent for sitt samarbeid med Ferrari.
Men i 2015 ble selskapet kjøpt av den indiske Mahindra-gruppen, og tre år senere var det klart for en satsting på egne biler. Og det var selvsagt elektriske superbiler.
-->
For å lage noe virkelig spektakulært har de hentet inn en rekke nøkkelpersoner fra kjente merker som Bugatti, McLaren, Pagani, Porsche og Volvo, ansatt tidligere F1-førere Nick Heidfeld som testfører og innledet samarbeid med tunge bilpartnere som Bosch og Rimac.
Sistnevnte skal nå lage superbiler sammen med Bugatti, og det franske supermerket har nå mistet en av sine rekorder til nettopp Pininfarina.
Resultatet av satsingen er en elvill hyperbil med solide 1.900 hk og 2.340 Nm dreiemoment, fire motorer, et batteri på 120 kW og en WLTP-rekkevidde oppgitt til 476 kilometer.
Planen er at det kun skal lages 150 eksemplarer av Battista, men fortjenesten bør bli bra. Startprisen lyder nemlig på 2,2 millioner euro, så også her befinner den seg i Bugatti-klassen.
Målet er ganske så hårete ‒ nemlig å lage verdens raskeste serieproduserte bil. Og ja, i samme slengen verdens raskeste elbil. Men med ekstraordinære elektriske drivverk hvor alle kreftene er tilgjengelig helt fra null av henger de to tingene nå sammen.
Så hvor rask er dette GT-modellen?
Jo, en viktig målemetode er kvartmila, den strekningen dragracerne kjører ‒ 402 meter. Her var sjefen Bugatti Chiron Super Sport, for en slik har klart denne øvelsen på lynraske 9,1 sekunder.
Kanskje litt mer overraskende har Tesla Model S Plaid den nest beste tiden på 9,23 sekunder. Eller hadde.
For Pininfarina Battista er den nye kongen på kvartmila. For elbilen knuste Super Sport-utgaven og suste inn til 8,55 sekunder. Og ja, den er også raskeste på halvmila, ½ mile, med uvirkelige 13,38 sekunder.
Under begge disse rekordene var Battista utstyrt med dekkene Michelin Pilot Sport Cup 2R.
Utstyrt med Michelin Pilot Sport Cup 2 oppnådde redaktør Hormazd Sorabjee en toppfart på 358 km/t, og bilen ble dermed også den raskeste serieproduserte bilen som har kjørt i India.
En annen fører, Renuka Kirpalani, var ikke langt bak, og noterte seg for 357 km/t. Og det betyr selvsagt at hun er den raskeste kvinnen i India. For ja, det er en kvinne.
Sist, men ikke minst, har de testet bilen på øvelsen 0-300 km/t. Også her var resultatet en helt spinnvill tid.
Vanlige biler bruker rundt 10 sekunder på 0-100 km/t, mens de nye elbilene ofte ligger rundt 7-8 sekunder på denne øvelsen. Dagens sportsbiler ligger under 4 sekunder, mens hyperbiler også dukker under 3 sekunder.
Battista klarer sprinten på godt under 2 sekunder, for på den italienske testbanen Nardò føk bilen opp til 100 km/t på sjuke 1,86 sekund i fjor.
Når det gjelder 0-300 km/t går det også vanvittige unna, for på denne øvelsen har nå Battista registrert den ultraraske tiden 10,5 sekunder. Den klarte indiske Sorabjee, som er redaktør hos Autocar India.
‒ Ingenting kan forberede deg på den brutale akselerasjonen og farten til Battista, sier Sorabjee.
‒ Det er som å bli skutt fra en kanon. Like forbløffende er hvor enkelt Battista nådde toppfarten, bare en halv rettstrekning på Natraxs høyhastighetsbane. Selv på VMax føltes Battista bunnsolid, avslappet og diskret. Dette er framtiden for hastighet.
Dette var første gang Battista besøkte «hjemlandet» India, for bilen lages i Pininfarinas opprinnelige hjemland ‒ Italia. Produksjonen startet i 2022, og leveringene av den elektriske hyperbilen er godt i gang.
‒ I år kan nye Battista-eiere glede seg til å utforske den enestående ytelsen til dette design- og ingeniørmesterverket, sier Paolo Dellachà, administrerende direktør i Automobili Pininfarina.
‒ Disse hastighetsrekordene – og uavhengige tester – har validert vår ambisjon om å skape en ny generasjon hyper- og luksusbiler som leder an med Battista, der elektrisk kraft leverer ytelse som rett og slett er uoppnåelig i verden av ICE-drivlinjer.
ICE står for Internal Combustion Engine, og betyr altså biler med forbrenningsmotorer. Ja, slik som Bugattis superbiler. Den nye samarbeidet med Rimac skal også gjøre Bugatti elektrifisert, så i framtiden kan vi forvente oss enda raskere biler signert Bugatti.
Men per nå må de pent bukke for den nye fartskongen, og tallenes tale er klar ‒ en Pininfarina Battista er til og med raskere enn en Formel 1-bil når det kommer til akselerasjonen.
Sjekk disse tallene: