En elbil ruller om bord på en hydrogenferje. (Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen)

Hver 4. bil på veien er nå elbil

Med et nybilsalg hvor elbilene har over 80 prosent markedsandel blir også bilparken stadig mer elektrisk, og består nå av 24 prosent elbiler.


Statens vegvesen har selvsagt kontroll på hvilke biler som blir registrert her i Norge, og de kan melde at så langt i 2023 har 55.276 elektriske personbiler, 4.693 ladbare hybrider, 4.971 bensindrevne og 2.698 dieseldrevne biler fått skilt.

De har også kontroll på resten av bilparken, og har sjekket ståa når det kommer til den totale elbilandelen. For selv om nybilsalget har en andel godt over 80 prosent, kjører de fleste i biler som fortsatt har en forbrenningsmotor under panseret.

-->
‒ Fordi norske personbiler i snitt er omtrent 18 år gamle før de vrakes, vil det ta noen år før andelen elbiler er større en andelen fossilbiler på norske veier, sier Espen Andersson i Statens vegvesen.

Og det er faktisk en god ting, sett med de globale miljøbrillene. For det går mye CO2 i lufta når en elbil produseres, så de som klarer seg med sin gamle bil lengst mulig gjør altså klimaet en tjeneste. Det kan jo disse tullingene som skjærer dekkene til fossilbiler tenke litt på, men det er kanskje litt for mye forlangt.

Men for det lokale miljøet er elbiler det beste, men det tar selvsagt tid å bytte ut en hel bilpark som består av nærmere 3 millioner biler.

Målet til myndighetene og dermed også Vegvesenet er at alle nye personbiler, lette varebiler og bybusser skal være nullutslippskjøretøy innen 2025, men der er vi altså ikke ennå.

Hittil i 2023 melder Vegvesenet at nullutslippskjøretøy utgjør 81,7 prosent av alle personbilene som er førstegangsregistrert, og dette er altså elbiler.

Videre sier de at de lette varebilene faktisk har en liten nedgang sammenlignet med fjoråret, hvor nullutslipp i fjor hadde en andel med førstegangsregistrerte lette varebiler på 29 prosent. Så langt i år er dette tallet 28 prosent.

Men de største passasjerfrakterne har en motsatt trend.

Snaut 69 prosent av fjorårets førstegangsregistrerte bybusser var elektriske, mens hittil i år gjelder dette for mer enn 75 prosent, melder Vegvesenet.

Her har diesel falt fra 28 prosent til ned til 3,5 prosent, mens gassdrevne busser har økt fra under 3 prosent til over 21 prosent av de førstegangsregistrerte bybussene.

‒ Det er gledelig at andelen utslippsfrie personbiler og busser øker. Statens vegvesen følger utviklingen tett, for å se hvordan vi ligger an med tanke på nullutslippsmålene i 2025, sier Espen Andersson.

‒ Elektrifisering av kjøretøyparken er et viktig bidrag til å nå Norges klimamål, legger han til.

At Norge har kommet langt med overgangen til mer miljøvennlig transport viser bildet under. Her kjører nemlig en elbil om bord i en hydrogenferje.

En elbil ruller om bord på en hydrogenferje. (Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter