I framtiden kan du sette deg inn i førersetet på en bil, og for
eksempel gi følgende kommando: «Kjør meg til butikken». Bilen kjører deg
deretter dit, helt av seg selv. Dette er altså selvkjørende biler, og for BMW’s del handler det førsty om den kommende iNext-modellen. Vi er fortsatt ikke kommet så langt at rattet kan fjernes helt, men nå er den vanlige runde formen vi er vant til på vei bort.
men det er altså hva rattet som den tyske produsenten nå viser fram er kalt. En bedre beskrivelse er å si at det er mangekantet, og det er flere gode grunner til at det har fått akkurat denne formen. De har hentet inspirasjon fra motorsporten, men de planlegger absolutt ikke å lage en sportsbil av iNext. Den viktigste er faktisk rent sikkerhetsmessig. BMW planlegger sine iNext-modeller fra 2021, og da er vi ikke kommet dit at vi kan la bilene få hele ansvaret. Dermed må føreren være klar til å overta om noe uforutsett skjer, og dette gir et mangekantet ratt en stor fordel. Om du som fører plutselig må ta kontroll på rattet vil du enkelt se om det er vridd eller i en rett posisjon, noe som vil være vanskeligere med en helt rundt ratt.
du skal ta over kontrollen. En annen god grunn til å lage et polygont ratt er beinplassen.
Rattet vil ikke oppta like mye plass ned mot lårene, og kjører bilen selv er
det veldig greit å kunne bevege beina litt mer fritt. Dette gir også en fordel
når du skal ut og inn av en bil, noe som vil bli enklere jo mer plass det er
under rattet. BMW har tidligere vist oss en iNext med et buet instrumentpanel, og for at du skal kunne se all informasjon der best mulig vil det selvsagt hjelpe om rattet er flatere øverst. BMW sier at i tillegg til praktisk bruk har de også tenkt på
det helhetlige designet, og at et slikt ratt passer inn bilens innvendige
design. Rattet er også utstyrt med optiske fiberkabler, som åpner
for lyssignaler når bilen er i automatisk kjøremodus. Lysene kan for eksempel indikere
når du må ta over kontrollen på rattet, eller at den er i automatisk modus.
planen skal inn i produksjon i 2021. Her er en kamuflasjekledd utgave av den bilen fotografert under en vintertest i Nord-Sverige: Les også: