Statens vegvesen introduserer stadig nye digitale løsninger som skal forenkle hverdagen, og en som tidligere har vært litt tidskrevende ble innført i september i fjor.
Tidligere har eierne av sesongbaserte kjøretøy vært nødt til å levere inn skiltene når disse har blitt avregistrert, noe som gjerne har betydd to turer til trafikkstasjonene ‒ en på våren og en om høsten.
-->
Så dette har vært en litt tungrodd prosess for eierne som gjerne vil slippe å betale forsikring for kjøretøy som ikke er i bruk, og selvsagt påført de på stasjonene ekstra arbeid og skapt potensielt mer ventetid for andre kunder.
Vegvesenet har jobbet med å forenkle frivillig avregistrering, og i september var altså en ny digital løsning på plass. På samme tid ble praksisen med å levere inn skiltene avviklet, så selv de som velger å møte opp på trafikkstasjonen for å avregistrere et kjøretøy skal ikke lenger levere inn kjennetegnene.
Det er mange kjøretøy-grupper som er sesongbaserte, og nå som våren nærmer seg er det mange som gjøre klar sine motoriserte tohjulinger, veteranbiler og selvsagt bobiler.
Ettersom skiltene fortsatt sitter på disse er det lett å glemme at kjøretøyet faktisk ble avregistrert i høst, men disse har selvsagt ikke lov til å ferdes i trafikken uten gyldig forsikring.
‒ Ikke glem å påregistrere motorsykkelen eller annet kjøretøy før du tar det i bruk, sier Heidi Øwre, seksjonsleder i Statens vegvesen.
‒ Selv om skiltene er på er det ulovlig å kjøre med et avregistrert kjøretøy, og det kan få store konsekvenser for deg, understreker hun.
Vegvesenet sier at de som bruker et kjøretøy som er avregistrert risikerer en bot på 5.000 kroner, i tillegg til at skiltene blir inndratt.
På toppen av dette kan de som kjører uforsikrede kjøretøy som havner i ulykker risikere erstatninger i hundretusener-klassen ‒ og til og med høyere beløp.
Vi minner i samme slengen på at elsparkesykler også skal må ha forsikring, og Gjensidige meldte bare for uker siden at mange hundretusener av disse fortsatt er uforsikret.
Det finnes rundt en halv million privateide elsparkesykler, mens Gjensidige som har rundt en fjerdedel av markedet kun har 5.000 kunder med en slik forsikring. Så ja, veldig mange av elsparkesyklene er ulovlig å bruke i trafikken.
Når det gjelder de litt større kjøretøyene, så gjør mange seg nå klar til en ny sesong med både motorsykler og bobiler, og under er rådene fra Statens vegvesen slik at du og disse er klar så snart våren titter fram.
Sjekkliste for eiere av motorsykler:
Husk å påregistrere motorsykkelen før du tar den i bruk. For å påregistrere motorsykkelen må du ha gyldig forsikring.
Øv før du legger ut på langtur. Det kan være flere måneder siden forrige gang du kjørte motorsykkel. Ta det med ro de første turene, så hode og kropp blir vant til å kjøre motorsykkel igjen.
Motorsykkel har kanskje stått lagret i flere måneder. Sjekk derfor den tekniske tilstanden. Er du usikker bør du bestille time hos et verksted.
Sjekkliste for eiere av bobil:
Husk å påregistrere bobilen eller campingvognen før du tar det i bruk. For å påregistrere bobilen eller campingvognen må du ha gyldig forsikring.
Sjekk at du har riktig førerkort for å kunne kjøre bobilen eller trekke campingvognen. Det kan du sjekke i Bil og henger-appen til Statens vegvesen. Last ned her.
Hvilke førerretter du har kan du lese av ditt fysiske eller digitale førerkort.
Øv før du legger ut på langtur. En bobil tar større plass i trafikken og det kan være uvant å kjøre.
Pass på vekta! Ikke pakk for mye i bobilen. Du må holde deg innenfor totalvekten. Er du usikker kan du veie bilen på en av våre vekter langs veien. Finn nærmeste vekt på www.vegvesen.no/vekt.
Bobilen og campingvognen har kanskje stått lagret i flere måneder. Sjekk derfor den tekniske tilstanden. Er du usikker bør du bestille time hos et verksted.
Løse gjenstander kan bli livsfarlig i en bråstopp eller kollisjon. Fest løse gjenstander. Et usikret nettbrett veier 24 kg ved en bråstopp i 50 kilometer i timen.