Det smeller nærmest i et sett på fredagene i oktober, november og desember. Og med fare for å sette tacoen i halsen ‒ snittprisen for hvert uhell er formidable 22.500 kroner.
Taco-fredag har dessverre sin langt tristere høstsøster, nemlig bulke-fredag. Under fjorårets tre siste måneder krasjet 830 biler hver eneste fredag.
‒ Hastverk og dårlig vær har mye av skylden, mener fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
-->
Frende har sett på tallene fra Finans Norge, og disse viser at det er en utfordring med fredagene i oktober, november og desember.
‒ Jeg kjenner meg igjen i det å ville kjapt hjem når arbeidsuka er over. Men hvis det smeller blir du både forsinket og fattigere. For ikke å snakke om at du også kan bli alvorlig skadet eller skade andre, sier Ytre-Hauge.
Etter to år med pandemi-restriksjoner har den vanlige hverdagen returnert og trafikken har tatt seg opp, men det har gitt oss en uheldig bakside. Både antall dødsulykker og alvorlige ulykker har skutt i været, og vi har allerede passerte dødstallene fra 2021 hvor 87 mistet livet på veiene. Så langt i år har 97 mennesker omkommet i trafikken.
‒ Utviklingen i 2022 har vært dramatisk. Jeg håper alle tar ansvar for å kjøre etter forholdene nå når vi går inn i mørke og glatte måneder på veiene, sier Ytre-Hauge.
‒ Det er ingen grunn til å rygge fort ut fra parkeringen, kjøre litt over fartsgrensen eller glemme å blinke ut av rundkjøringen bare fordi det er fredag.
Dagens moderne biler er fulle av elektronikk og teknologi, og selv det miste uhellet kan bli svindyrt om man er skikkelig uheldig. Ifølge Frende kostet bulke-fredagene i oktober, november og desember i fjor forsikringsselskapene hele 260 millioner kroner.
‒ Det gir en snittkostnad på mer enn 22 500 kroner per fredagssmell. Det er dyre ulykker for å nå tacoen litt raskere, eller komme fram til hytta noen minutter før, sier fagsjefen i Frende.
Høsten og tidlig vinter er en utfordring for bilførerne, og både en mørk og våt veibane og mørket generelt gjør sikten dårligere. Det hjelper heller ikke at det nærmer seg jul, og folk blir stadig mer stresset.
Og så har vi kulden.
‒ Noen kjører litt for fort på glatt føre og havner i grøfta uten veigrep, mens andre først merker morgenfrosten når dekkene ikke funker slik de gjorde på sommerføret de er ment for, sier Ytre-Hauge.
Det kan være vanskelig å se is og glatte partier på en mørk veibane, og fagsjefen har et soleklart råd til bilistene.
‒ Du kan trygt legge om til piggfrie vinterdekk nå. Hver høst ser vi bilister som bokstavelig talt er på glattisen uten at bilen er skodd for forholdene i det hele tatt. Det er på nullføre det er glattest, sier han.
Det er altså ikke farlig å tjuvstarte sesongen med piggfrie vinterdekk, som formelt starter 15. oktober i de tre nordligste fylkene og 1. november i resten av hele landet.
For det er også noe som heter at kjøretøyene skal være skodd etter forholdene.
‒ Det er en misforståelse at du ikke kan bruke piggdekk og kjettinger før dette, hvis føret krever det. Trafikksikkerheten kommer først og gode dekk er essensielt. Veigrepet til sommerdekk på vinterføre er langt fra godt nok og bremselengden er betydelig lengre, sier Ytre-Hauge.
Under følger noen tips fra Frende både når det gjelder høstbulken og dekk.
Slik unngår du høstbulken
Orienter deg før du setter deg i bilen. Er det noe rundt bilen?
Ta deg tid og stress ned når du setter deg bak rattet.
Husk at du ikke er alene på parkeringsplassen.
Sørg for at du har skrapt rutene i bilen skikkelig for is og snø før du kjører.
Ikke stol blindt på ryggesensorer. De registrerer ikke alt, og spesielt ikke alt som er lavt nede, for eksempel en lav fortauskant.
Snu deg og se ut bakruten istedenfor å kun bruke speilene.
Rygg rolig inn på parkeringsplassen du har sett deg ut. Hvis du rygger inn har du mye bedre oversikt når du skal ut igjen med bilen full av poser.
Ta dekksjekken nå
Mønsterdybden på vinterdekk må være 3 mm, men 5 mm er anbefalt
Du kan kjøre med sommerdekk på vinteren, hvis forholdene tillater det, men fra 1. november til 2. påskedag må også sommerdekkene ha en mønsterdybde på minimum 3 mm. I Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravet fra 16. oktober til 30. april.
Sjekk mønsterdybden med en tommestokk i dag.
Sjekk lufttrykket i dekkene annenhver måned. Hvis du har 30 prosent for lite luft halverer du dekkets levetid. Du bør ha 10 prosent mer luft i vinterdekk enn sommerdekk.
Korrekt lufttrykk står som oftest i bilens instruksjonsbok eller på innsiden av påfyllingslokket.
Sjekk også lufttrykket til reservehjulet.
Et dekk varer vanligvis 3-4 sesonger, men det avhenger av kjørestil og kjørelengde.
Du kan bytte plass på dekkene for å slite dem jevnt, men dekk på samme aksling skal være like.
Vær obs på kuler og rifter i dekket. Slike skader kan i verste fall føre til at dekket eksploderer.
Bildekk er ferskvare og bør oppbevares mørkt, tørt og kjølig.
Husk å rengjøre både dekk og felg før du setter dem bort. Fjern steiner fra dekkene.
Merk dekkene hvor de har stått tidligere. Skriv på dekkene med kritt eller kjøp egne merkelapper.
Skiftet været før du rakk å skifte dekk? La bilen stå.