Hongqi, dette litt mer luksuriøse merket fra Kina, startet sitt Europa-eventyr med en stor elektrisk SUV med klassiske Rolls-Royce-trekk. Ikke at det er så rart, sjefdesigner hos Hongqi er nemlig Giles Taylors som tidligere har hevet lønn hos Rolls-Royce.
Men nå er det på tide å utvide utvalget ytterligere, og å fjerne seg litt fra imaget som det kinesiske svaret på RR. Iallfall når det kommer til det klassiske designet.
De to neste modellene som dukker opp heter EH7 og EHS7, og der står S’en i det siste navnet for SUV. Den andre utgaven er en sportslig sedan. Eller, begge utgavene er sportslig, både i linjer og krefter. Det kommer vi til.
Dette er to biler som kan skape skikkelige bøger i det norske nybilmarkedet, for her innfrir både EH7 og EHS7 på alle de viktige tingene: Rekkevidde, lading, viktig utstyr og ikke minst pris. Begge to starter altså godt under halvmillionen.
Det er ikke rart Knut G.H. Aas hos importør HBI Norge er entusiastisk ‒ og har store forventninger.
‒ Vi vil at flest mulig skal få oppleve Hongqi-kvaliteten og den unike følelsen det gir å kjøre en Hongqi, og vi ønsker at flest mulig skal ha råd til en godt utstyrt SUV med 4WD, sier han.
‒ Vi har derfor muligheten til å lansere disse to nyhetene en svært aggressiv lanseringskampanje, hvor fabrikk, importør og forhandler har gått sammen for å presse prisen helt i kjelleren, sier den administrerende direktøren i HBI Norge.
Den mest aktuelle i et marked hvor SUV-modeller er brennhete er EHS7, og med tanke på RR-referansene skulle man kanskje tro at denne blir ganske så dyr ‒ og iallfall strekke seg godt over elbilenes momsgrense på 500.000 kroner. Spesielt når man ser hva den kan tilby av spesifikasjoner.
Toppmodellen Hongqi EHS7 Exclusive 4WD har for eksempel et drivverk med to elmotorer som byr på henholdsvis 202 kW og 253 kW, og totalt leverer denne formidable 619 hk.
Det åpner for 0-100 km/t på sportsbillignende 3,9 sekunder, og den bremser også som en slik. Hongqi opplyser nemlig 100 km/t og ned til full stopp på bare 33,6 meter.
Rekkevidden er også ganske konkurransedyktig. Hongqi har utstyrt denne med et batteri på 111 kWh brutto, men ettersom bilen fortsatt ikke har vært gjennom WLTP-testen må rekkevidden estimeres. Den lyder på 540 kilometer, så det er ikke verst for en stor SUV.
For stor er den. Hongqi EHS7 måler nemlig 4,92 meter i lengden, og ja, den kan dra med seg henger på 1,5 tonn ‒ og er ikke det nok åpner den også for 75 kilo taklast. Bagasjerommet er på 456 liter.
Det er også varmepumpe og en vinteroptimalisert batteripakke fra batterileverandør CATL som standard.
Med alt dette kan selvsagt ikke ladingen være noe særlig dårligere, og hurtigladingen åpner for 250 kW som igjen åpner for 10-80 prosent på rundt 25 minutter.
Så hva med utstyret?
Vel, selv innstegsmodellen Comfort har en lang liste, og Hongqi Norge lister blant annet opp dette: 360-kamera, Head-Up Display (HUD), 62 liters frunk, bevegelsesstyrt åpning av bakluken, elektrisk justerbart førersete med varme og minne, oppvarmede bakseter, forvarming av fremdriftsbatteriet, varmepumpe, fullt LED-lys foran og bak med automatiske fjern- og nærlys, overføring av strøm fra bilen til ekstern enhet (V2L) og kjæledyrmodus.
Den bør også være ganske sikker, for her er det også en rekke førerassistener: Kollisjonsvarsel foran og bak, automatisk parkeringshjelp, varsel for kryssende trafikk foran og bak, trafikkskiltgjenkjenning, ISOFIX-fester og mulighet for å deaktivere airbag på passasjersiden foran er standard på alle utstyrsnivåer, opplyser importøren.
Om man er inspirert av Rolls-Royce bør det også være litt ekstra komfort på innsiden, og EHS7 bør ikke svikte på dette området. Her er det massasje og ventilasjon i sportslige skinnseter. variabel styring, bakhjulsstyring, luftfjæring og CDC-dempere.
Et 1,96 kvadratmeter panoramaglasstak åpner både for lys og utsikt, og lyden som også kan strømmes trådløst med Apple CarPlay og Android Auto bør holde svært god kvalitet ‒ her er det intet mindre enn 19 høyttalere.
Den innvendige plassen bør også være på RR-nivå, for akselavstanden er nemlig på formidable 3 meter.
Når det gjelder det utvendige designet følger Hongqi sitt eget signaturdesign, med en rød linje i front og de karakteristiske «bakvingene» som alle Hongqi-modeller har. Hos EHS7 har vingene fått en fremtredende plass i lyktebåndet på hekken, forklarer importøren.
Det er også 285 LED-lys som skal danne «små perler» som skal gi et unik og elegant lysdesign, og det er også en velkjent signatur fra de som lager litt mer eksklusive biler ‒ skjulte dørhåndtak.
Hongqi EHS7 er altså så nær Norge at prisene er klare, og denne kan helt klart betegnes som en prisbombe som importøren gjør, og en som blir en lei rival for det litt mer premium merkene. Ja, de fleste som tilbyr større elektriske SUV-modeller.
EHS7 Comfort med en batteripakke på 85 kWh og forventet rekkevidde på 475 kilometer og bakhjulsdrift og 253 kW/344 hk starter nemlig på 479.900 kroner, men det er altså ikke alt.
I en begrenset periode kommer den som Hongqi Norge tror blir bestselgeren, EHS7 Premium 4WD og med 85 kWh batteri og 460 kilometer rekkevidde, med en introduksjonspris på 499.900 kroner. Her er veiledende pris satt til 549.900 kroner, så selv uten spesialprisen blir denne en svært konkurransedyktig SUV i D-segmentet.
Toppversjonen er kalt Exclusive 4WD, og her spretter veiledende pris opp til 649.900 kroner. Denne kommer med «alt», inkludert bakhjulsstyring, luftfjæring, 19 høyttalere og duftpakke i tillegg til det store batteriet.
Hongqi EHS7 mål og vekt:
- Lengde: 4.925 mm
- Bredde: 1.950 mm
- Høyde: 1.680 mm
- Akselavstand: 3.000 mm
- Egenvekt uten sjåfør: 2.369-2.533 kg
- Totalvekt: 2.904-3.068 kg
Her er flere bilder, og heng med etter disse, for det er også en sedan-søster på vei.
Hongqi EH7 er altså en sedan som er enda litt mer sportslig, og med et mer aerodynamisk design dras rekkevidden ut. Faktisk til langt over 600 kilometer.
Som hos EHS7 bør det heller ikke stå på kreftene til EH7, og innstegsmodellen Comfort med bakhjulsdrift har 253 kW/344 hk, mens 4WD-modellene Premium og Exclusive med en ekstra motor foran byr på 455 kW/619 hk.
Hongqi EH7 Exclusive skal klare 0-100 km/t på bare 3,5 sekunder, så her er vi i Porsche 911-terrenget. Også denne bremser fra 100 km/t og til full stopp på 33,6 meter.
Utstyrt med det store 111 kWh-batteriet spretter WLTP-rekkevidde opp til 640 kilometer, og denne byr selvsagt også på 250 kW ladehastighet. De to andre med 85 kWh batteripakke har en rekkevidde på 500 kilometer (Premium) og 510 kilometer for Comfort-versjonen.
Slik ser sedanen ut:
Når det gjelder kjøreegenskapene er disse ivaretatt av variabel styring og intelligent fjæringskontroll med CDC-dempere, og disse sørger for at EH7 Exclusive kontinuerlig justerer dempingen i henhold til skiftende veiforhold, forklarer Hongqi Norge.
På innsiden har Hongqi gått for det litt mer minimalistisk og flytende kurver, og de lover også sportslige seter med utmerket sittekomfort.
Som den mer høyreiste søsteren byr også EH7 på det samme utstyret, og det er også en frunk foran på 48 liter og mulighet for hengerfeste og hengervekt på 1 tonn. Og ja, taklast på 75 kilo, mens bagasjerommet er på 400 liter.
Også resten av utstyret er på nivå med EHS7, så det bør heller ikke stå på førerassistentene her.
Også denne nærmer seg Norge, så prisene er klare.
EH7 Comfort med bakhjulsdrift og en 253 kW/344 hk starter på 459.900 kroner, mens utgaven med firehjulsdrift og et 85 kWh batteri kalt Premium 4WD starter på 499.900 kroner.
Toppmodellen og den med 640 kilometer rekkevidde, EH7 Exclusive 4WD, har fått en veiledende pris på 549.900 kroner. Denne kommer med CDC-dempere, seter i ekte skinn og skal by på konsertlyd med 12 høyttalere levert av en 1.640 watts forsterker.
Hongqi EH7 mål og vekt:
- Lengde: 4.980 mm
- Bredde: 1.915 mm
- Høyde: 1.490 mm
- Akselavstand: 3.000 mm
- Egenvekt uten sjåfør: 2.273-2.410 kg
- Totalvekt: 2.904-3.068 kg
Her er flere bilder, og heng med også etter disse. For importøren har også nyheter rundt når den spennende duoen faktisk er på plass.
Det meste ligger altså til rette for at Hongqi treffer mange med disse to elbilene.
‒ Vi våger å påstå at Hongqi leverer både mest bil for pengene i sitt segment, i tillegg til å ha de kraftigste motorene – og gir desidert mest komfort for pengene, sier Aas.
‒ Som om ikke det var nok får du her eksklusive designdetaljer og unik romslighet. Vi tror nordmenn vil sette stor pris på alle disse mulighetene til en fantastisk pris.
Ventetiden bør ikke bli altfor lang for de som kaster rundt og bestiller en av disse, for planen er at de første bilene ankommer Hongqi-forhandlere i slutten av januar. Deretter er planen at de første kundeleveransene starter i februar/mars 2025.
Den norske importøren feirer med et såkalt roadshow fra og med 12. november, og dermed bør også potensielle kunder få muligheten til å oppleve begge bilene på nært hold.
Les også: