2024 markerer at det er 50 år siden noe litt, tja, leit skjedde. For da satte nemlig Jaguar sammen de aller siste eksemplarene av E-Type, legenden som tok verden med storm da den kom i 1961.
Men den blir selvsagt aldri glemt, og faktisk gjør modellen med ujevne mellomrom også små comeback. Som nå, 50 år etter at den ble faset ut.
Dette blir det to siste eksemplarene som skal feire 50 år siden E-Type fra Jaguar Classic, og begge er altså helt unike.
Hver detalj – innvendig og utvendig – er nøye gjennomgått, og totalt har ekspertene brukt over 2.000 timer på jobben.
‒ Teknikker finpusset av Deakin & Francis, som aldri har vært sett før i bilverdenen, har blitt sømløst integrert i disse utrolig sjeldne kjøretøyene, sier Henry Deakin, administrerende direktør hos Deakin & Francis
‒ Sammen har vi skapt to ekstraordinære klassikere som blander kunstnerskapet til Deakin & Francis med ekspertisen til Jaguar Land Rover Classic.
Som du skal få se av bildene står også bryterne i stil med girknotten, og innsiden er som utsiden rett og slett utsøkt.
Det er også noe man ikke kan se fra verken utsiden eller innsiden, nemlig mesterverket i motorrommet.
Her har den berømte 3.8-liters motoren funnet veien, og denne gang med elektronisk drivstoffinnsprøytning og en Jaguar Classic 5-trinns manuell girkasse. Denne kombinasjonen gir ifølge Jaguar den perfekte blandingen av kjøreengasjement og hverdagsbruk.
Bilen har også fått et litt mer moderne løft med en diskret Jaguar Classic Bluetooth-radio og oppvarmet frontrute, selvsagt uten at det går utover verken karakteren og autentisiteten til en E-Type.
Hva herligheten koster sier ikke Jaguar noe om, og det er nok like greit.
Her har du bildene av en juvel av en kjøremaskin, de to hyllestversjonene av Jaguar E-Type Series I:
Les også:
- 7-seters Tesla Model Y vises fram
- BMW i5 og Mercedes C-klasse imponerte under selvkjøringstest
- Vi bulker bort enorme verdier