For en bil dette er! (Fotos: Jaguar)

Jaguar hedrer E-Type med to skikkelige smykker

De er kalt Juvel og Maskin, og det er ikke så rart. E-Type var en juvel av en kjøremaskin.


2024 markerer at det er 50 år siden noe litt, tja, leit skjedde. For da satte nemlig Jaguar sammen de aller siste eksemplarene av E-Type, legenden som tok verden med storm da den kom i 1961.

Men den blir selvsagt aldri glemt, og faktisk gjør modellen med ujevne mellomrom også små comeback. Som nå, 50 år etter at den ble faset ut.

-->
Det tikket nemlig inn en melding fra Sørøst-Asia til Jaguar Classic, og kunden, en kresen sådan, spurte enkelt og grei: Kan dere lage en E-Type Series I til meg? Dette er selvsagt den første serien med E-Type som ble satt sammen fram til 1968.

Den klassiske avdelingen er ikke vonde å be, så svaret lød noe slikt: Ja, det kan vi, og ikke nok med det, vi kan lage de fineste eksemplarene vi noensinne har satt sammen.

For timingen er god. Det er altså 50 år siden E-Type ble pensjonert, og dette er en perfekt måte å hylle modellen på.

Jaguar Classic fikk også en god idé. Hva med å lage to biler, og hvert eksemplar har referanser til nøkkeløyeblikk fra E-Type-historien, fra planleggingen til de siste Series III-modellene? Så slik ble det.

Dette blir det to siste eksemplarene som skal feire 50 år siden E-Type fra Jaguar Classic, og begge er altså helt unike.

Hver detalj – innvendig og utvendig – er nøye gjennomgått, og totalt har ekspertene brukt over 2.000 timer på jobben.

‒ Med E-Type Commemorative forsøkte Classic-teamet vårt å forbedre et allerede nesten perfekt design, forklarer Lennard Hoornik, Chief Commercial Officer.

‒ Som de opprinnelige skaperne av E-Type, er vi unikt posisjonert for å subtilt integrere både estetiske og tekniske forbedringer som følge av tiår med kunnskap, dyktighet og lidenskap. Den unike spesifikasjonen og vårt samarbeid med anerkjente gullsmeden Deakin & Francis har resultert i en maskin så nær kjørbart edelt metall som det er mulig å tenke seg.

Så kanskje ikke rart at den flotte duoen er døpt Jewel og Machine?

Begge to er såkalte drophead-coupé, i én-av-én-spesifikasjoner. Den ene er i Signet Green, mens den andre er Opal Black – begge oppdateringer av originale fargevalg fra 1974.

Det elegante eksteriøret matches av et tidløst interiør, med Bridge of Weir solbrune skinnseter håndvevd og sydd av Jaguar Classic ‒ med matchende svart og brunt skinn. Denne unikt taktile vevde finishen har aldri vært tilgjengelig på Jaguar Classic før, og mikser tradisjonelle ferdigheter og designinspirasjon med en moderne estetikk, forklarer Jaguar.

Det er flere skreddersydde elementer som pryder interiøret, med en midtkonsoll i eloksert aluminium som bærer en unik gravering av en ekte tidlig serie I E-Type blåkopi hentet fra arkivene.

Tegningen ble tidligere vist sammen med E-Type på New York Museum of Modern Art (MOMA), for ja, E-Type er klassifisert som et ekte kunstverk. Her er det også en anodiserte aluminiums midtkonsoll som er et kjennetegn på hver E-Type laget av Jaguar Classic.

Bilene er kanskje søstre, men ikke tvillinger. Her er det spesialtilpassede smykker som skiller bilene, noe Deakin & Francis, Englands eldste produksjonsjuveler, har sørget for.

Hver E-Type har et minnesmerke utsmykket med perlemor, stemplet solid sølv og 18 karat gulldetaljer. Det er i tillegg en masse elementer som har fått både gull, som for eksempel girknotten som er i sølv.

‒ Teknikker finpusset av Deakin & Francis, som aldri har vært sett før i bilverdenen, har blitt sømløst integrert i disse utrolig sjeldne kjøretøyene, sier Henry Deakin, administrerende direktør hos Deakin & Francis

‒ Sammen har vi skapt to ekstraordinære klassikere som blander kunstnerskapet til Deakin & Francis med ekspertisen til Jaguar Land Rover Classic.

Som du skal få se av bildene står også bryterne i stil med girknotten, og innsiden er som utsiden rett og slett utsøkt.

Det er også noe man ikke kan se fra verken utsiden eller innsiden, nemlig mesterverket i motorrommet.

Her har den berømte 3.8-liters motoren funnet veien, og denne gang med elektronisk drivstoffinnsprøytning og en Jaguar Classic 5-trinns manuell girkasse. Denne kombinasjonen gir ifølge Jaguar den perfekte blandingen av kjøreengasjement og hverdagsbruk.

Bilen har også fått et litt mer moderne løft med en diskret Jaguar Classic Bluetooth-radio og oppvarmet frontrute, selvsagt uten at det går utover verken karakteren og autentisiteten til en E-Type.

Hva herligheten koster sier ikke Jaguar noe om, og det er nok like greit.

Her har du bildene av en juvel av en kjøremaskin, de to hyllestversjonene av Jaguar E-Type Series I:

Les også:

Hva tenker du