Det skapte bruduljer da regjeringen la fram sitt forslag til neste års statsbudsjett, for i et år der det aller meste har blitt dyrere knallet Arbeiderpartiet og Senterpartiet til med en rekke nye avgifter knyttet til biler og ikke minst elbiler.
De to mest overraskende nye avgiftene de foreslo var grensen på momsfritak for elbiler ble satt til 500.000 kroner og ikke minst en ny vektavgift som skulle rettes mot alle nybilene.
-->
Om dette forslaget går igjennom vil det gå hardest utover de største elbilene på det norske markedet, og det er gjerne disse som har best innvendig plass og byr på de største rekkeviddene. De nye skattene er med andre ord familiefiendtlig.
Nå har ikke Ap og Sp et rent flertall, og må lene seg på SV for å få banket igjennom budsjettet. Det partiet har blant annet gått mot regjeringens forslag om en ny vektavgift på elbiler, så vi får se hva som overlever når det faktisk statsbudsjettet blir lagt fram.
Det er rapportert at forhandlingene mellom de tre partiene er innviklet, og den opprinnelige tidsfristen som er denne uken kan ryke. Men vi får tro at trioen til slutt klarer å bli enige.
I mellomtiden vet ikke bilkjøperne hva de kan vente seg av nye avgifter, og dette gjelder selvsagt også forhandlerne som også må håndtere frustrerte kunder.
En av disse er HBI Norge, importøren som står bak den populære Hongqi E-HS9.
Denne store elbilen har tatt Norge med storm, og det tok ikke lang tid før salget faktisk passerte 1.000 eksemplarer. Det er i seg selv imponerende.
Men siden har det kommet ytterligere 500 E-HS9 med norske skilt, så totalt ruller det nå 1.500 Hongqi E-HS9 rundt på de norske veiene.
HBI Norge har selvsagt fått med seg de foreslåtte nye avgiftene, og her er det en liten felle som bilkundene må se opp for.
Avgifter slår nemlig inn på det tidspunktet bilen blir registrert, og ikke når den blir bestilt. Så det hjelper svært lite å kjøpe en ny bil før 2023 i håp om å slippe unna nye avgifter, for blir bilen først registrert i 2023 vil den uansett bli truffet av nye avgifter.
Men bestilles nye biler som for eksempel blir levert neste år, men som faktisk er registrert i år, så slipper disse unna nye avgifter.
‒ Vi har et godt utvalg biler på lager i Norge, både i Drammen havn og hos forhandler, sier Knut G.H. Aas, administrerende direktør i HBI Norge.
‒ Det er med andre ord mange biler vi kan levere i løpet av kort tid, og før 1. januar 2023 dersom kunden bestiller nå, legger han til.
Det er selvsagt godt nytt for kundene, for kombinasjonen en stor bil med høy vekt og en startpris over 500.000 kroner er dårlig nytt med de foreslåtte avgiftene.
HBI sier at om man inkluderer populært utstyr risikerer en Hongqi E-HS9 å bli hele 120.000 kroner dyrere. Det er mye penger!
Men på den positive siden kan Aas fortelle at de foreløpig ikke er rammet av de samme problemene som enkelte andre merker opplever ‒ nemlig leveringstrøbbel.
‒ Fabrikken har evnet å sikre både produksjon og leveranser fortløpende, og vi er godt fornøyde med å ha et tilstrekkelig antall biler i landet nå, sier Aas.
‒ Det meldes om at Drammen havn begynner å bli svært full, og vi sender derfor våre biler ut til våre forhandlere i disse dager for å bygge opp lokalt lager der for å unngå eventuelle logistikkutfordringer som kan oppstå nå som det forventes et «rush» av billeveranser i desember.
Og det er kanskje smart, for salget av E-HS9 har overgått alle forventinger.
‒ Med en markedsandel på nesten 1,5 prosent er vi strålende fornøyd, og det er tydelig at dette er en bil som passer for norske forhold, sier Aas.
‒ Jeg tror det norske folk har fått øynene opp for hvor mye luksus som du faktisk får for pengene i en Hongqi. Tilbakemeldingene fra kundene er også gode og de setter spesielt pris på komforten og at E-HS9 er mye bil for pengene - bokstavelig talt.
Den gode nyheten med moderne elbiler er at de ofte blir oppdatert og dermed faktisk litt bedre med årene, og E-HS9 har gått gjennom flere runder med oppdateringer hvor blant annet Apple CarPlay og Android Auto har kommet på plass og hurtiglading er oppdatert til 140 kW.
Og HBI Norge har også oppdatert noe helt annet, nemlig nettsiden.
‒ Vi har nå lansert en ny funksjon på nettsidene som viser lagerstatus på bilene som er i Norge, slik at potensielle kjøpere i ro og mak kan vurdere de ulike alternativene. De aller fleste modellvarianter er på lager, inkludert bestselgeren Exclusive i sort, sier Knut G.H. Aas.
Les også: