Honda krasjer bilmesse

Vi har hørt uttrykket om å «krasje et party», men hva med å «krasje en bilmesse»?


Det er sikkert mange som har krasjet et party, men det er
vel ingen som har krasjet et med 1 millioner mennesker?

Det gjør nå Honda.

For den internasjonale bilutstillingen i New York er en
skikkelig folkefest, hvor folk strømmer til for å se skinnende rene og lekre
biler uten så mye som en skramme på seg.

Og de får seg en solid overraskelse.

For det er mulig at Honda misforsto uttrykket ørlite, og tar
med seg en veldig så krasjet Honda HR-V til New York International Auto Show.

Jepp, et totalvraket eksemplar av den splitter nye HR-V-versjonen er det Honda skal vise fram.

Det er selvsagt en god en grunn til akkurat det.

‒ Sikkerhet er en viktig faktor i kjøpsbeslutningen for de fleste
bilkjøpere, uavhengig av størrelse eller pris, og vi ønsket å vise hvor godt Honda
HR-V gjorde i en av de strengeste kollisjonstestene i verden, sier Henio
Arcangeli, senior visepresident for bilsalg hos amerikanske Honda Motor.

Modellen, som nå kommer i oppgradert utgave, har gått
gjennom testkverna til Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), en litt
mildere testvariant enn den europeiske Euro NCAP.

Her ble det full pott og rangeringen «good» i alle seks
testkategorier, og 5 stjerner.

‒ Ved å ha krasjtesten av HR-V på skjermen på New York Auto
Show, kan både media og forbrukerne se med egne øyne hvordan HR-V gjorde det i
IIHS-testen ‒ med dramatiske, virkelige bilder, sier Arcangeli.

Besøkende kan altså se en HR-V som blir smadret i testen, og
etter de dramatiske bildene på skjermen kan de sjekke ut hvordan bilen ser ut.

Honda presenterte SUV-modellen HR-V allerede tilbake i 1999,
og ventet hele 16 år før de kom med 2. generasjon i 2015.

Nå kommer altså en oppgradert versjon, men nye designelementer både på utsiden og innsiden.

På utsiden har de prøvd å gjøre den enda litt mer moderne,
selv om det sportslige uttrykket fra 2015 fortsatt fungerer veldig bra.

Også på innsiden er den frisket noe opp, og nå finner du
blant annet magiske seter ‒ Magic Seat ‒ som lar deg konfigurere baksetene på flere måter.

De har også forbedret kjøreegenskapene, oppgardert infortainment
og lagt inn enda flere førerassistenter ‒ som automatisk nødstopp i bykjøring.

Nye HR-V får også ting som frontkollisjonsvarsler,
skiltgjenkjenner og intelligent fartsholder som ikke lar bilen kjøre over fartsgrensen
når den er aktivert.

På motorsiden er det tre alternativer, to bensin og en
diesel.

Det norske favorittvalget blir nok 1.5-literen i-VTEC med
130 hestekrefter, men det er også mulig å få den med turbo som yter 182 hk.

Dieselversjonen er en 1.6-liter i-DTEC med 120 hk, og Honda
tilbyr både en 6-trinns manuell kasse og en 7-treinns automatisk girkasse.

Og den tåler altså en trøkk eller to.

Det kan besøkende på bilmessa i New York se med egne øyne.

Før de pent og rolig kjører hjem etterpå.

Her er flere bilder av den nye HR-V:

Les mer om:

Nyheter