Hjelp, vi har aldri trengt mer bilberging

Forsikringsselskap frykter at mange kan få ødelagt bilferien grunnet havarerte biler, og har et råd til feriebilistene.


Elbiler har sin del av skylden for at bilbergingen har skutt i været siden 2019, for mange av oppdragene er biler som har strandet grunnet tomt batteri.

En annen grunn er viruspandemien, for både sommeren 2020 og 2021 handlet det om Norges-ferie for nordmenn. Og da hoppet mange i bilen og tok seg en bilferie.

Resultatet er en voldsom økning i veihjelp og bilberging, viser tall fra forsikringsbransjen.

Tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge viser at i fjor var det 252.600 veihjelp- og bilbergingsoppdrag som ble dekt over forsikringen, en økning på hele 43.170 oppdrag. Det er opp 20,7 prosent.

Og trenden har fortsatt inn i 2022, for i første kvartal var det hele 65.500 bilredninger. Og nå står sommeren for dør.

– Folk trenger rett og slett mer hjelp med bilen når de er på veien, og tallet på slike oppdrag øker bare år for år, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Stigningen fra 2019 til utgangen av 2021 var på hele 31 prosent ‒ nærmere en tredjedels økning.

– Under koronaperioden har mange vært på norgesferie og trengt veiassistanse her i landet. I sommer regner vi med at behovet for bilberging og veihjelp fra nordmenn på ferietur i Norden og Europa kommer til å stige betraktelig, sier Clementz.

Den gode nyheten er at de fleste har veihjelp inkludert i forsikringen, for dette er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper, forklarer kommunikasjonssjefen.

‒ Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg: Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil, sier Clementz.

Og ja, en annen trend er at stadig flere har behov for batterilading og transport av bil med flatt batteri.

– Når en del norske biler nå skal kjøre på Autobahn i Tyskland, regner vi i If med mange fortvilte telefoner, slår Clementz fast.

‒ Omstillingen fra småkjøring i lokalmiljøet til høye hastigheter på europeiske motorveier er tøff for mange biler i sommerukene. For tøff, legger han til.

Han understreker at belastingen på motor og mekaniske deler blir langt tøffere når man kjører på motorveier med langt høyere hastigheter enn i hverdagen.

Og rådet fra Clementz er ganske klart.

‒ Hver sommer får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at familiebilen bryter sammen på Autobahn, sier Clementz.

Så sørg for at bilen har fått servicen den behøver før du legger ut på langtur, for det kan faktisk redde hele bilferien.

‒ Trafikkmiljø, kjøreadferd og hastigheter kan være ganske annerledes nedover i Europa enn hva du og bilen din er vant til fra Norge, understreker Sigmund Clementz hos If.

Les også:

Les mer om:

Nyheter