Historisk veiskille i EU, elbilsalget setter nye rekorder

I september ble det for aller første gang solgt flere elektrifiserte biler enn dieselbiler i EU.


Historisk sett har EU-borgere aller helst valgt en dieselbil når de har gått til innkjøp av en ny bil, som hadde en andel på mellom 50 og 60 prosent av nybilsalget fra 2011 og fram til 2016, ifølge statistikk fra analysebyrået Jato.

Men i 2015 kom den store jukseskandalen kalt dieselgate hvor det ble avdekt at flere produsenter manipulerte utslippstallene rundt dieselbilene, noe som igjen førte til at myndighetene forsterket sitt miljøfokuset.

Der og da kom den første smellen for dieselbilene, som allerede i oktober 2015 duppet under 50 prosent av nybilsalget i EU.

Trenden har deretter fortsatt, og sommeren 2016 var bensinbilene for første gang mer populær enn dieselbilene. Etter et lite diesel-comeback i månedene etter, passerte bensinbilene de dieseldrevne bilene for godt i januar 2017.

Siden har gapet bare blitt større og større, og sommeren 2019 hadde bensinbilene en andel av 60 prosent mens dieselbilene for første gang bikket under 30 prosent.

Fjorårets sommer var også et startskudd for elektrifiserte biler, ettersom nye utslippsgrenser satt av EU tvang produsentene til å selge flere lavutslippsbiler. Dette løste de ved å pøse på med ladbare hybrider, hybrider og mildhybrider som senker forbruket og dermed også utslippene. I tillegg kommer det også stadig nye rene elbiler på markedet. Det er disse fire typene som går under samlebenevnelsen «elektrifiserte».

Resultatet var at også de rene bensinbilene fikk seg en kilevink, og på ett år har disse falt så mye i popularitet at de nå utgjør under halvparten av nybilsalget.

Vinneren er altså de elektrifiserte bilene, som for ett år siden for første gang passerte en andel på 10 prosent av nybilsalget i EU.

Siden har kurven skutt i været, og i sommer passerte de også 20 prosent.

Og det er nå klare signaler på at Europa er klar for en elektrisk revolusjon, for de 27 markedene som utgjør Jatos EU-statistikk viser nemlig at de elektrifiserte bilene i september passerte dieselbilene i popularitet.

Det europeiske nybilsalget har vært gjennom en krise med koronapandemien og har falt 29 prosent, men i september var det faktisk en økning på 1,2 prosent i forhold til september i fjor. Salget endte på 1,30 million biler, mot 1,28 million i september 2019.

I denne perioden har bensin- og dieselbilene falt med tosifret prosent, mens de elektrifisert har skutt til værs med formidable 139 prosent. Dermed har slike biler gått fra 11 til 25 prosent, mens dieselbilene har falt fra 29 prosent til 25 prosent markedsandel. Bensinbilene på sin side har falt fra 59 prosent til 47 prosent.

I forrige måned utgjorde hybrider og mildhybrider 53 prosent av det elektrifiserte salget, og volumet rundt slike biler økte med 124 prosent. Toyota og Lexus dominerte som vanlig denne kategorien med 32 prosent markedsandel, men også Ford, Suzuki, Fiat og BMW bidro til oppgangen.

Her i Norge liker vi ikke å snakke så mye om elektrifiserte biler, men vi er langt mer opptatt av de rene elbilene. Men disse er fortsatt et særnorsk fenomen.

Tesla ledet an blant merkene i september, selv om salget falt 5 prosent i Europa-23, som Jatos statistikk her inkluderer. Det amerikanske merket må nå se opp for Volkswagen og Renault, som økte sitt elbilsalg med henholdsvis 352 prosent og 211 prosent.

Og Tesla er faktis ikke lenger dronningen om vi ser på produsenter under ett, for i september passerte den store Volkswagen-gruppen det rene elbilmerket i antall solgte elbiler i EU-23.

Totalt i Europa-27 ble nye Volkswagen Golf den store vinneren med 28.731 biler, med Opel Corsa og Renault Clio på plassene bak.

Det aller mest populære segmentet er selvsagt SUV-modellene, som sto for 41 prosent av det totale salget. Den mest populære SUV-modellen var Renault Captur, som er den første Renault-modellen lansert med en ny E-Tech-teknologi som også gjør den til en ladbar hybrid.

Det nest største segmentet er små kompakte biler, og her ledet Corsa an. Det tredje største segmentet er mellomkompakte biler, og her ledet altså Golfen an.

Her er Jatos liste over de mest solgte bilene i EU, inkludert de mest populære i de elektrifiserte gruppene:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter