Elbilene tilbakela flere kilometer enn bensinbilene i fjor, viser tall fra SSB. (Foto: Volkswagen)
Historisk veiskille: Elbilene forbi bensinbilene
For et par tiår siden handlet det meste om bensinbiler. Men glansperioden er for lengst over, og i fjor ble de til og med slått av elbilene når det kommer til totale kjørelengde.
I 2022 ble det registrert 174.329 nye personbiler her i Norge, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). På toppen av dette var det hele 512.229 eierskifter, og begge tallene var ørlite ned fra 2021.
Det kom hele 138.292 nye elbiler til, og disse hadde en markedsandel på 79,3 prosent i fjor. Det betyr at 8 av 10 nyregistrerte biler i 2022 var elbiler, mens kun 3,6 prosent var rene bensinbiler.
-->
Over hos SSB har de kontroll på hvor mange biler det totalt finnes i Norge, og bilparken totalt besto av 2.917.435 personbiler i 2022. Av disse var det rett i underkant av 600.000 elbiler, noe som betyr at elbilene nå utgjør rundt 20 prosent av alle bilene her i Norge.
Og i fjor var det også et historisk veiskille, for tross at bensinbilene har et forsprang tilbakela elbilene en lengre distanse enn disse i 2022, viser ferske tall fra SSB.
De har sett på hvor mye vi kjørte bil i fjor, og totalt gikk kjørelengden ned fra pandemiåret 2021 med ganske formidable 10,3 prosent.
Men, for det er et stort men her, det gjelder kun bensinbilene. Totalt gikk nemlig kjørelengden opp.
Som ventet er det fortsatt dieselbilene som regjerer veiene, og slike biler utgjorde hele 43,4 prosent av den totale kjørelengden personbilene tilbakela. Dieselbilene ble den foretrukne nybilen etter at Stoltenberg-regjeringen i 2007 gikk ut og oppfordret folk til å kjøpe slike biler.
Men oppsiktsvekkende nok er bensinbilene nå forbikjørt av elbilene, for statistikken til SSB viser at 20,3 prosent av kjøringen ble gjennomført av bensinbiler og 22,6 prosent av elbilene.
Videre utgjorde bensinladehybridene 7,7 prosent av kjøringen, vanlige bensinhybrider 5,2 prosent samt annet drivstoff 0,7 prosent. Dette inkluderer ting som parafin, hydrogen, gass og dieselhybrider.
SSB skriver at norske kjøretøy totalt tilbakela 45,4 milliarder kilometer på norske og utenlandske veier i 2022, noe som er en oppgang på 0,7 prosent.
De melder at dette skyldes marginalt mer kjøring med personbiler, varebiler og lastebiler, mens bussene sto for den den største prosentvise økningen i kjørelengder med 8 prosent.
Den totale kjørelengden for personbiler økte med 0,6 prosent sammenlignet med 2021, men om vi sammenligner med det første hele året før pandemien, 2019, tilbakela bilistene i fjor 0,5 prosent mindre totaldistanse.
Totalt tilbakela personbilene 35,3 milliarder kilometer i fjor, og sto for 78 prosent av all kjøringen, skriver SSB. Det er faktisk akkurat det samme som i 2021.
Elbilene la totalt bak seg rett i underkant av 8 milliarder kjørte kilometer i 2022, bensinbilene 7,2 milliarder kilometer og dieselbilene 15,3 milliarder kilometer.
Så hvordan har kjørelengde-utviklingen vært i takt med at elbilene har kapret nye markedsandeler?
Slik har elbilenes totale kjørelengde utviklet seg siden 2018, ifølge tallene til SSB:
2018: 2,40 milliarder kilometer
2019: 3,33 milliarder kilometer
2020: 4,21 milliarder kilometer
2021: 5,97 milliarder kilometer
2022: 8,00 milliarder kilometer
Det har altså vært en nærmere dobling av den totale kjørelengden for elbilene fra 2020 til 2022, mens den store taperen er bensinbilene som har gått fra 10,7 milliarder kilometer i 2018 til 7,2 milliarder kilometer i 2022.
Les også: