Med inntoget av elbilene har det dukket opp en rekke nye elbilmerker med grandiose planer, men dessverre strander prosjektene ofte akkurat på det stadiet.
Men et av de aller mest imponerende har overlevd og er allerede på plass i Kina, og nå står også resten av verden for tur. Eller iallfall Europa, for HiPhi melder nå at den luksuriøse HiPhi X har fått europeisk godkjenning via TÜV SÜD.
-->
Det betyr at det største hinderet for en utvidelse til Europa er ryddet av veien, og merket som ble etablert så sent som i 2017 av selskapet Human Horizons er dermed på vei til Norge.
Nå har ikke HiPhi bekreftet hvilke land de ser for seg, men når vi vet at den europeiske sjefen er norske Kjell-Arne Wold som tidligere har jobbet både i Tesla og Audi er det ganske så sikkert at vi også får besøk av HiPhi. De europeiske planene for HiPhi skal offentliggjøres under Shanghai Auto Show senere denne uka.
‒ Å motta de nødvendige testrapportene fra TÜV SÜD for den europeiske kjøretøygodkjenningen er ikke bare et viktig skritt fremover i våre nøye overveide planer for lansering i Europa, men det er også en forsterkning av de grundige standardene som HiPhi-produktene er laget for, sier HiPhi CTO og medgründer Mark Stanton.
‒ Europeiske trafikksikkerhetsstandarder er blant de strengeste i verden, og homologeringen fra TÜV SÜD bekrefter at HiPhi X oppfyller disse standardene.
Merket er altså på plass i Kina, hvor de like godt har tatt grepet om segmentet for de mer luksuriøse elbilene. Og det er ikke så rart, for de kan by på en rekke banebrytende ting.
HiPhi X er en helelektrisk SUV som mikser luksus med avansert design, og kan blant annet fungere som en kino. Jepp. For som med de smarte frontlyktene til Mercedes kan også disse projisere bilder, men her også levende bilder! Bilen kommer også med et intelligent automatisk dørsystem, og har ytelse som en ekte sportsbil.
Drivlinjen kombinerer 220 kW doble motorer foran og bak, og åpner for 0-100 km/t på rundt 4 sekunder. Og ja, den ruller ganske langt på en lading.
Det sørger blant annet en batteripakke på 97 kWh for, og Extended Range-versjonene har en rekkevidde gjennom målemetoden CLTC på 650 kilometer.
Bilene er også utstyrt med et lydsystem som inkluderer 17 høyttalere, har en 19,9-tommers underholdningsskjerm for forsetepassasjeren og et smart duftsystem.
HiPhi X er tilgjengelig som 6-seter eller en enda mer luksuriøse 4-seters konfigurasjon, og da noe som inkluderer et smart kjøleskap, 8-tommers berøringsskjermer bak og fullt justerbare komfortseter.
Når det gjelder bilgodkjennings- og homologeringsprosessen utført av TÜV SÜD, viser denne at HiPhi X overholder europeiske standarder og forskrifter.
Dette inkluderer analyse av batteristyringssystemet, chassiskontroll, bremser, styring og aktive systemer som parkeringsassistent og radarstyrt cruisekontroll.
TÜV SÜD gjennomførte også strenge EMC-tester for å sikre at HiPhi X og bilens høyspentkomponenter ikke forstyrrer det elektromagnetiske miljøet rundt bilen, melder HiPhi.
‒ Homologeringen var avgjørende for å gi HiPhi-biler tilgang til det europeiske markedet, sier Stefan Merkl, en visepresident ved TÜV SÜD.
TÜV SÜD gjennomførte også en EU-godkjenningen av HiPhi X på rekordtid, melder merket.
Denne elbilen skal også få følge av et annet flaggskipmodell til Europa.
HiPhi Z ble introdusert i 2022, og er ifølge HiPhi en digital GT-coupé. HiPhi Z sprinter opp i 100 km/t på 3,8 sekunder, og har gjennom sin store batteripakke på 120 kWh en CLTC-rekkevidde på hele 705 kilometer.
Også Z-modellen byr på revolusjonerende teknologier, som for eksempel HiPhi Bot. Dette er ifølge merket den første robotarmen i bransjen som holder den sentrale infotainmentskjermen som er justerbar i fire grader og åtte retninger.
Under åpningsdagen av Shanghai Auto Show, 18. april, skal også HiPhi vise en helt ny tredje modell, HiPhi Y, og denne er også designet og konstruert med globale markeder i tankene.
HiPhi er enn så lenge et ukjent merke her i Europa, men det varer ikke så veldig lenge ‒ for snart er et av de mest imponerende elbilmerkene på plass i Europa og Norge.
Les også: