Det har gått både fort og sakte med HiPhi, dette merket eid av selskapet Human Horizons som satser voldsomt på teknologi i sine elbiler.
Etter at de ble etablert i 2017 kunne de raskt vise fram den første bilen, og allerede i 2019 ble HiPhi X lansert. Men så gikk det tråere, og først i mai 2021 kunne de levere ut den første bilen, noe som skjedde over i Kina.
-->
Det ble raskt klart at de hadde globale ambisjoner, og at Europa var et satstingsområde. De internasjonale pressemeldingene kom alltid i flere språk, som tysk og fransk, og tidligere i år kunne de melde at elbilen hadde fått europeisk typegodkjenning.
Europa-sjef er for øvrig norske Kjell Arne Wold.
Og nå har de fått opp farten igjen, for i april kom meldingen om at de skulle åpne to visningssentre her i Europa. Den ene i München, det andre i Oslo.
Visningsrommene er kalt HiPhi Hubs, og den første bilen som inntar disse her i Europa blir HiPhi X, som er tilgjengelig både som en 4-seter og 6-seter.
I likhet med Lamborghini som hevder deres SUV kalt Urus er en «Super-SUV», sier HiPhi det samme om X-modellen. Denne mikser blant annet ifølge Human Horizons banebrytende teknologi med luksus og avansert design ‒ og løsningene inkluderer også et intelligent automatisk dørsystem med vinger.
Det er også en annen modell som er meldt inn til Norge, nemlig HiPhi Z. Denne kan skryte av verdens første robotarm som holder en infotainmentskjerm, noe som åpner for at denne kan justere med 4 grader og i 8 forskjellige retninger.
Det er også på gang en SUV-modell som heter HiPhi Y, så to av de tre første modellene følger Teslas Model-biler når det kommer til bokstaver.
HiPhi X er utstyrt med doble motorer som totalt byr på 220 kW (299 hk), og klarer 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Batteripakken er på 97 kWh og åpner for 460 kilometer WLTP-rekkevidde.
Det er altså åpnet for bestillinger av HiPhi X, og dermed er også de tyske og norske prisene klare. Slik lyder de norske:
HiPhi X 4-seter: 1.164.000 kroner
HiPhi X 6-seter: 1.326.000 kroner
I Tyskland starter bilen på 109.000 euro, og med dagens valutapris er dette 1.280.000 kroner. Så ja, den er betydelig billigere i Norge. Så ja, high-five for det!
HiPhi sier ikke når leveringene eventuelt starter, men siden de nå skal ekspandere til nye europeiske land er nok ikke HiPhi X altfor langt unna.
Når det gjelder HiPhi Z er dette en luksuriøs GT-modell som gikk inn i produksjon i Kina i fjor, og denne leverer en maksimal effekt på 494kW ‒ noe som gir djevelske 666 hk. De to motorene sørger for å sende HiPhi Z opp til 100 km/t på 3,8 sekunder, mens batteriet på 120 kWh gir en potensiell rekkevidde på 555 kilometer etter WLTP-forholdene.
Og så har vi altså Y-modellen, og slik ser den ut:
Les også: