En robust plattform kombinert med sportslige linjer. Det har Audi god erfaring med, noe de ferske Sportback-versjonene av Q3 og e-tron er gode eksempler på.
At det tyske merket satser hardt på modellversjoner med en mer sportslig bak viser også den kommende Q4 e-tron, for Audi har også vist fram en Sportback-versjon av denne.
-->
Og de har heller ikke glemt Q5, denne SUV-modellen som snart blir ny.
For også denne skal få en mer sportslig coupéform, hvor taket begynner å bue seg nedover allerede over siderutene til fordøren.
Q5 Sportback er ikke overraskende nær identisk til Q5, men det er noen forskjeller. Q5 Sportback er faktisk 7 mm lenger enn sin søstermodell, mens høyden og bredden er identisk.
Men takket være kurvene har den et mer aerodynamisk design som gir en luftdrag-koeffisient på 0,30, men dette går også utover bagasjerommet som krymper med 40 liter til 510 liter ‒ som jo er ganske bra det og.
Ellers har bilen stort sett det samme som den originale Q5, noe som også betyr de imponerende OLED-baklysene som var en verdensnyhet da nye Q5 ble vist fram for noen måneder siden. Dette er lykter med et ekstra organisk lag ovenpå LED-lysene, og disse åpner for dynamiske lys. Bilen kan for eksempel advare kjøretøy som kommer bakfra med å lage lyssignaler, noe som både er smart og viktig.
En annen viktig ting foruten designet skiller de to søstrene, nemlig at Q5 Sportback kommer med et sportslig oppheng som standard. Det er også mulig å få adaptive luftfjærer som kan heve og senke bilen i fem nivåer og totalt hele 60 mm, og Sportback byr også på en veldig smart senkefunksjon for lasting av bilen. Det er nemlig mulig å senke bakenden med 55 mm når det skal laste ut og inn av bagasjerommet, noe som nok mange setter pris på.
Men de som kan tenke seg å ta nye Q5 og Q5 Sportback i nærmere øyesyn må smøre seg med litt tålmodighet, for de er ikke klare for leveringer før første halvdel av neste år.
Her er flere bilder av Audi Q5 Sportback:
Les også: