Å kjøre ned verdens villeste utforløype er en utfordring i seg selv. Hva med å kjøre motsatt vei ‒ opp? Se video.
For de som ikke følger så veldig med på alpint kan vi opplyse at verdens vanskeligste utforløype befinner seg i Kitzbühel. Mer bestemt på fjellet Hahnenkamm, og utforløypa er kjent under navnet
Streif.
Bakken viser ingen nåde, og mang en alpinist har blitt offer i løypa som i snitt har en helling på solide 27 prosent. Det er ganske så bratt det.
Men ingenting i forhold til det aller bratteste henget som er tilnærmet rett ned. Sjekk selv:
Mausefalle byr på en helling på 85 prosent, og når alpinistene dundrer inn i musefella i rundt 110 km/t hopper de rundt 80 meter. På alpinski!
Så har vi Audi e-tron.
Den kommende elbilen til Audi har gjennomført en rekke utfordringer det siste året. Det handler om å få testet den til det ekstreme, og få litt god reklame med på kjøpet.
‒ Vi har allerede vist flammen til den elektriske SUVen. Fra Pikes Peak (bakkeløp i USA) til saltvannene i Namibia og høyspenningsprøven i Berlin ‒ Audi e-tron-prototypen har mestret de største utfordringene, sier Peter Oberndorfer hos Audi.
Noen i teamet følger åpenbart med på alpint, for en luring fant altså ut at
Mausefalle måtte være en passende utfordring for e-tron. Og da motsatt vei ‒ altså opp.
Skal man kjøre opp en snødekt vegg, for det er det henget er, så bør man ha: A) En sterk bil. B) Gode piggdekk. C) En god og hemningsløs fører.
Bilen var altså den kommende elbilen til Audi, piggdekkene var av de mer ekstreme vi har sett, og fører var den tidligere verdensmesteren i rallycross, Mattias Ekström.
‒ Å erobre en helling på 85 prosent virker først umulig, sier svensken.
‒ Selv jeg var imponert over måten denne bilen håndterer et så vanskelig terreng.
For med opp mot 500 hestekrefter og et dreiemoment på hjulene på 8.920 Nm, digre pigger i de 19-tommers dekkene og en verdensmester bak rattet klarte e-tron det umulig.
Den klaret opp
Mausefalle.
‒ Vi har nå skjøvet grensene enda lengre, og vist hva quattro-teknologi i en elbil kan gjøre, sier Oberndorfer.
Under kan du se beviset.
Audi utstyrte bilen med et veltebur og racingseter med sekspunkts belter, og monterte også på en vaier slik at bilen ikke skulle dundre ned henget om det gikk galt. Audi understreker at vaieren ikke hjalp til å trekke bilen.
Her kan du se noe av det villeste som noensinne er prøvd på med en elbil. Nemlig opp det verste henget i verdens sjukeste utforbakke, og sjekk også ut flere bilder under klippet. Der kan du blant annet se hvor lang piggene var.
https://youtu.be/-Tkv_sR1hls
Her er bildene:
Følg bil24 på Facebook
Les også: