Audi e-tron GT «vant» Super Bowl


Cupfinalen i USA, bedre kjent som Super Bowl, handler om langt mer enn to lag som jakter sesongens viktigste seier. TV-reklamene er ikke minst en del av dette showet. Se disse her!

Årets Super Bowl, finalen i amerikansk fotball, ble spilt natt til mandag. New England Patriots møtte Los Angeles Rams, og eieren av sistnevnte fikk en usedvanlig dårlig søndag.

For først måtte Stan Kroenke se at Premier League-laget han eier, Arsenal, tape for Manchester City, før Rams røk på en skikkelig smell mot Patriots og tapte 3-13.

Finalen var kanskje ikke den mest spennende i historien, men mange av de rundt 100 millionene som så den på TV var faktisk mer opptatt av reklamene enn selve spillet.

Disse koster i snitt flere millioner kroner å vise ‒ per sekund, og er selvsagt av ypperst kvalitet.

Bilmerkene har for lengt sett verdien av spottene under finalen, og flere av de store merkene kommer med helt nye reklamer under Super Bowl.

I år var det fem store merker som viste vei, Audi, Toyota, Hyundai, Mercedes og Kia, og disse hadde selvsagt spesifikke modeller de ville vise fram.

Audi kjørte på med sin nye elektriske e-tron GT, Toyota reklamerte for den nye Supra-modellen og ferske RAV4 Hybrid, Kia viste fram den nye Telluride, Mercedes brukte de dyrbare sekundene på A-klasse, mens Hyundai klarte å skape engasjement med Palisade.

Det er ikke sikkert ikke enkelt å måle eksakt hvor mye engasjement slike reklamer gir, men det har det svære bilnettstedet Edmunds faktisk gjort.

De analyserte nettrafikken både fra PC og mobil for å se hvilke som skapte umiddelbar kjøpsinteresse, og har kommet opp med en ganske så interessant oversikt.

‒ Selv om bilprodusentene utforsker nye måter å bruke «buzzen» rundt Super Bowl til å få oppmerksomhet, fortsetter dataene våre å vise at de tradisjonelle kringkastingspunktene fortsatt har sin plass, sier Jessica Caldwell, Edmunds administrerende direktør for industrianalyse.

‒ En reklame som både underholder og viser en bil folk har aldri sett før, har en tendens til å være den vinnende formelen for å lokke folk til å gå på nett umiddelbart for å lære mer. Faktum er at Audi og Toyota lyktes med å skape umiddelbar interesse, og de gjør helt klart noe riktig.

Om man ser på merkene så var Audi vinneren trafikkvinneren på Edmunds under kampen, med mer enn en dobling av trafikken:

Merker Prosent økning
Audi 116%
Hyundai 50%
Mercedes-Benz 38%
Kia 33%
Toyota 25%
Men mer interessant blir det om man ser på de spesifikke modellene.

Alle de fem merkene har nye biler på gang, og interessen skjøt da også i været. Og da mener vi virkelig skjøt i været.

For vinneren, Audi e-tron GT, hadde en nesten ufattelig økning på 13.578 prosent. Toyota Supra var ikke mye dårligere, og trafikken økte med vanvittige 13.304 prosent.

Her er de rene tallene:

Modell Prosent økning
Audi e-tron GT 13.578%
Toyota Supra 13.304%
Kia Telluride 1.941%
Mercedes A-klasse 1.646%
Toyota RAV4 Hybrid 957%
Hyundai Palisade 654%
Følg bil24 på Facebook

Les også:

Ung kvinnelig fotballspiller er stjerne i Toyota`s nye Super Bowl reklame

Les mer om:

Nyheter