Annonse
Hjem Elbiler Høyspent Audi e-tron

Høyspent Audi e-tron

De fire ringene fikk virkelig kjørt seg da Audis nye elbil e-tron gjennomgikk en lynende test. Se video.

Audis elbil er i sluttfasen av utviklingen, og går nå gjennom omfattende tester. Den har blant annet fått kjørt seg under iskalde tester i Nord-Sverige og brennhet varme i Sahara i Afrika, og skal til sammen tilbakelegge fem millioner kilometer fordelt på fire kontinenter før den havner hos kundene.

Men det er ikke bare ren kjøring e-tron må igjennom. Den skal også takle andre ting.

Som for eksempel lynnedslag. Ja, bilprodusentene tester faktisk også dette.

Du har kanskje hørt om Faradays bur? Kort fortalt er det et bur som blokkerer elektromagnetiske felt. En bil kan være dette i forbindelse med lyn, i og med at gummidekkene fører strømmen rundt bilen og ned i jorden. Du kan med andre ord ikke få støt selv om lynet slår direkte ned i bilen. Den blir dermed et slags Faradays bur.

Saken fortsetter under Annonsen

Som vi ser av videoen håndterte e-tron den høyspente testen greit, og vi kan også se den nye modellen kjøres rundt i gatene i Berlin.

Det er mange som venter på den nye elbil-modellen, som blir den første skikkelige elektriske satsingen fra verdens største bilprodusent, Volkswagen-gruppen.

Audi e-tron får en rekkevidde på over 400 kilometer i henhold til den nye og mer realistiske WLTP-standarden, og batteriet på 95 kWh kan lades opp med den nye hastigheten på 150 kW. Det vil at bilens lades opp på under 30 minutter på hurtigladerstasjonene, som allerede har kommet til Norge.

Audi er sammen med BMW, Daimler, Ford og Volkswagen samarbeidspartnere i superladerprosjektet kalt Ionity som skal sette opp 400 supeladere rundt om i Vest-Europa, og Norge får 20 slike i regi av Circle K ‒ en annen samarbeidspartner i Ionity.

En annen stor leverandør, Fortum Charge & Drive, åpnet nylig en superladestasjon i Ås utenfor Oslo, som åpner for 350 kW. Ingen biler takler i dag en slik hastighet, men om noen år skal det være mulig å lade bilen på noen minutter.

Audi Norge sa tilbake i mars at 4.000 kunder hadde reservert plass i køen for den nye elbilen, som prismessig er ventet til å lande et sted mellom 600.000 og 700.000 kroner.

Audi e-tron får verdenspremiere i Brussel i august, byen hvor den også skal produseres. Audi opplyser at ting som utstyr, priser og annet kommer i forbindelse med at det åpnes for bestilling til høsten.

Da vil også de med en plass i reservasjonskøen få anledning til å legge inn bestillinger før det åpnes for resten av markedet.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker