Annonse
Hjem Elbiler Derfor er e-trons sidespeil så spesielle

Derfor er e-trons sidespeil så spesielle

Hvorfor har Audi e-tron så spesielle sidespeil? Jo, for jo mer aerodynamisk en elbil er, jo lenger blir rekkevidden.

Bilprodusenter måler de aerodynamiske egenskapene etter en luftmotstand-koeffisient, hvor målet er å få tallet lavest mulig. Og når bilen er drevet av strøm, blir dette enda viktigere.

En helt ny elbil fra Tyskland er et godt eksempel på dette.

Audi e-tron har en koeffisient på kun 0,28, noe som er helt i toppsiktet når det kommer til SUV-modeller. Dette tallet er en avgjørende faktor i rekkevidden som er oppgitt til over 400 kilometer i henhold til den nye testmetoden WLTP. Om tallet, altså luftmotstanden eller dragsuget om du vil, hadde vært større ville rekkevidden blitt mindre.

Faktisk betyr én hundredel i tallet fem kilometer rekkevidde under vanlig kjøring, så da skjønner vi hvorfor aerodynamikken hos elbiler er så viktig.

Saken fortsetter under Annonsen

Den tyske produsenten har sin egen vindtunell hvor e-tron ser rett inn i orkanens øye ‒ en fem meter stor men stillegående rotor. Dette er viktig ettersom Audi også tester støynivået under ekstremene forhold, og Audis vindtunell i Ingolstadt er faktisk verdens mest stillegående bilvindtunell.

Viften som har en styrke på 2,6 megawatt produserer vinder helt opp mot 300 km/t, og e-tron har faktisk tilbragt mer enn 1.000 timer i vindtunellen.

Dragsuget er faktisk en viktigere faktor enn rullemotstanden og generell treghet på bilene, for veldig mye energi går tapt i kampen mot luftmotstanden når elbilene befinner seg på landeveien. Jo høyere fart, jo mer energi går tapt.

I byene hvor farten er lav er derimot ikke aerodynamikken så viktig. Her vil e-tron i tillegg høste energi fra bremsekraften, og dermed spiller ikke bilens design en veldig stor rolle.

0,28 er altså veldig bra, men hvordan har Audis ingeniører fått det til?

Først målte de luftmotstanden rundt alle de forskjellige delene på bilen, og kom opp med løsninger som gjorde de mer effektive. Noen er veldig tydelig, mens andre er gjemt bort og ikke mulig å se. Resultatet er at e-tron har en luftmotstand-koeffisient som er 0,07 lavere enn en tilsvarende bensinbil, og dermed også en «ekstra» rekkevidde på rundt 35 kilometer.

Det man legger mest merke til er de virtuelle sidespeilene, og e-tron er den første serieproduserte Audi-modellen som får slike speil. Disse er mye mindre enn vanlige sidespeil, og faktisk krymper e-tron med hele 15 centimeter i bredden takket være sidespeilene. I tillegg til at de er aerodynamiske, sørger de også for mindre vindstøy og bilen blir stillere.

Speilhusene består ikke av speil, men kameraer som viser bildene de tar på en OLED-skjerm mellom instrumentpanelet og døren.

MMI-systemet for sidespeilene inkluderer tre forskjellige visninger, landevei, svinger og parkering.

Andre løsninger inkluderer et adaptivt luftfjæringssystem som senker bilen med 2,6 centimeter når hastigheten passerer 120 km/t. Under bilen er det meste lukket av paneler, noe som gjør at luften passerer med mindre motstand. Til og med boltene på aluminiumsplatene som beskytter batteripakken under passasjersetet er spesialdesignet, og kan minne om hvordan golfballene er designet med små «bulker».

Luftinntaket på e-tron er designet slik at det åpner og lukker seg under kjøringen slik at dragsuget skal holde seg på er lavest mulig nivå. Trenger bilen mer luft, som for eksempel til å kjøle ned drivverket eller til klimaanlegget, åpnes to spjeld automatisk.

Luftinntakene på sidene er godt synlig, og styrer hvordan luften passerer hjulene, som er utstyrt med 19-tommers felger som er flatere enn vanlige felger. Ja, selvsagt på grunn av luftmotstanden.

Selv dekkene er optimalisert for å rulle, er har en dimensjon på 255/55.

I sum sørger dette for at e-tron har en minimal luftmotstand, og dermed også en rekkevidde på over 400 kilometer skal tro Audis tall.

Den aller første elbilen fra Audi har verdenspremiere 30. august, og mange tusen nordmenn har allerede satt seg på ventelisten. Prisen er foreløpig ikke kjent.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,954FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker