Det er mange luftige prosjekter rundt om i verden, og de fleste fokuserer nå på store droner som også kan frakte mennesker. Ikke flyvende biler, altså, men vi tar gjerne en drone også!
Men den originale våte drømmen er altså en flyvende bil, og til tross for at dronene ser ut til å passe hakket bedre for å fly over køen er det fortsatt en del prosjekter som omhandler biler. Et av disse står Xpeng bak.
-->
Det kinesiske merket er som kjent godt i gang med salget av vanlige biler også her i Norge, og tre modeller har funnet veien til kongeriket ‒ G3, P5 og P7. G3 kommer nå i en ny utgave kalt G3i, mens P5 er så fersk at utleveringene fortsatt ikke har startet.
Xpeng kaller seg selv for et teknologiselskap, for de holder på med mer enn bare biler. Som for eksempel flyvende biler, og de har kommet ganske langt på akkurat dette feltet.
For da de skulle markere 8-årsdagen under det årlige 1024 Tech Day-arrangementet i Kina tok de like godt av på direkten. Dette var den første offisielle flyvningen av flyvebilen som heter Xpeng Aeroht, og i tillegg viste de fram andre banebrytende innovasjoner innen avansert mobilitetsteknologi.
– Vi er utrustet med betydelige ressurser innen forskning og utvikling som gjør det mulig å oppfylle forbrukernes behov med innovativ teknologi, sier He Xiaopeng, styreformann og CEO i Xpeng under 2022 Tech Day.
– Vi er drevet av vår visjon om å utvikle teknologi for fellesskapets beste og i takt med kundenes behov, og vi vil fortsette med å skape tekniske gjennombrudd som setter nye standarder for industrien.
Mange nordmenn har faktisk sett en flyvebil fra Xpeng, for tidligere i sommer var Xpeng X2 på et aldri så lite Norges-besøk. Denne flyvebilen sto blant annet utstilt i Xpengs lokaler i Oslo, og var også på plass under Elbil Expo på Lillestrøm.
Men dette var en litt futurisk sak som kanskje minnet mer om et fly enn en bil, mens Aeroht X3 er mer det vi tenker på når det kommer til flyvebiler. Med rotorene brettet inn ser den faktisk ut som en ganske vanlig bil.
Kjøretøyet er en såkalt eVTOL, noe som betyr at den er elektrisk og kan ta av og lande vertikalt ‒ altså som et helikopter. Den er videreutviklet fra fjorårets dual-rotor-struktur og har nå enda flere rotorer.
Dette har gjort selve systemet mindre kompleks, og dermed også enda mer sikkert og pålitelig. Den har altså gjennomført sin første luftferd som var vellykket, og har i tillegg fullført flere single motor-feiltester.
Slik ser dagens Xpeng Aeroht X3 ut:
Når kjøretøyet står i vanlig kjøremodus ser den altså ut som en vanlig bil med en stor takboks, og i flymodus blir bilen styrt ved bruk av rattet og girspaken for å kjøre fremover, bakover, svinge, stige opp i luften, sveve på stedet og synke mot bakken, forklarer Xpeng.
Så hvordan ser det ut?
Jo, det kan du få et inntrykk av gjennom en video som Xpeng har laget, og dette ser jo ganske imponerende ut, gjør det ikke?
Dette kunne Xpeng presentere under årets 1024 Tech Day i Kina:
Avduking og prøveflyvning av verdens første helelektriske bil, utviklet og produsert av Xpeng Aeroht.
XNGP – bransjens første masseproduserte avanserte førerassistentsystem utviklet for et bredt spekter av kjøresituasjoner.
Nytt gjennombrudd for Xpeng sin robottaxi: Gitt tillatelse for prøvekjøring på offentlige veier, etter myndighetsledet testing av intelligente tilkoblede kjøretøy.
Etablering av «closed loop», selvlærende AIog dataplattform for autonom kjøring.
Introduksjon av XNet – Xpeng sin neste generasjon nevral nettverksbasert persepsjonsarkitektur, støttet av Kinas kraftigste superdatasenter for autonom kjøring
Industriens mest avanserte stemmestyringssystem gjøres tilgjengelig for alle fremtidige brukere i Kina.