Her er verdens første selvkjørende buss


Mens vi venter på de selvkjørende bilene kan vi ta en tur med Volvos selvkjørende buss. Se video.

Ruter som står for kollektivtransporten i Oslo og Akershus henger med i utviklingen, og som en av de aller første innledet de et prøveprosjekt med selvkjørende busser i fjor. Planen er å gradvis introdusere selvkjørende kjøretøy, og gjennom dette lære om kundenes behov og bidra til å stimulere etterspørselen for nye mobilitetstjenester.

Men vi snakker ikke om disse store bussene som vi vanligvis tar, men noen mindre minibusslignende kjøretøy klargjort av det danske selskapet Autonomous Mobility.

For skal vi finne fullvoksne selvkjørende busser må vi til Singapore.

Der utvikler nemlig svenske Volvo verdens første selvkjørende 12-meters elbusser sammen med Nanyang tekniske universitet (NTU). En slik buss har plass til plass til 40 sittende og 57 stående passasjerer

Og de har nå kommet så langt at de er klare for å teste en slik selvkjørende buss på lukkede offentlige veier ved NTU.

Bussen, en Volvo 7900 Electric, er utstyrt med en rekke sensorer og navigasjonsinnretninger som styres av et omfattende system basert på kunstig intelligens (AI). I tillegg er den utrustet med avansert teknologi slik at cybersikkerheten ligger i bunn.

Dette blir første gang Volvos selvkjøringsteknologi anvendes innen kollektivtransport utenom Volvos hovedkontor i Sverige.

‒ Vår elektriske buss med selvkjøringsteknologi representerer en viktig milepæl for bransjen, og er et viktig skritt for å realisere vår visjon om en renere, tryggere og smartere by. Veien fram mot fullt selvkjørende kjøretøyer er helt klart kompleks, og samarbeidet med NTU og LTA er avgjørende for å realisere denne visjonen, og vel så avgjørende er forpliktelsen vår til å sette sikkerheten først, sier Håkan Agnevall, konserndirektør i Volvo Buss.

Bussen har Volvos forskningsprogramvare for selvkjørende kjøretøyer, og denne er koblet til sentrale kontrollenheter og en rekke sensorer. NTU-forskere har utstyrt bussen med et omfattende system basert på kunstig intelligens som kommuniserer med flere sensorer, slik at bussen kan kjøre selv.

Rent teknisk innebærer dette lidarsensorer til deteksjon og avstandsmåling, 360 graders kameraer og et avansert globalt navigasjonssystem som bruker sanntidskinematikk. Dette fungerer i prinsippet likt som vanlige GPS-systemer, men bruker flere datakilder som gir en nøyaktighet helt ned til én centimeter.

Systemet er også koblet til en treghetssensor kalt IMU (Inertial Measurement Unit), som måler bussens lineær- og vinkelhastighet. Dette forbedrer bussens navigasjonsegenskaper i ujevnt terreng, noe som sikrer en behagelig reiseopplevelse.

I sum skal alt dette gjøre elbussen selvkjørende, sikker, stillegående og miljøvennlig, så det bør bli en behagelig busstur.

Her kan du se bussen som kjører helt av seg selv, og høre litt fra sjefene bak prosjektet:

https://youtu.be/OJOs9V-h4Ew

Les mer om:

Nyheter