Bugatti har laget en bil som koster 100 millioner kroner ‒ før skatt og avgifter. Og med 16 sylindre!
Vi vet alle at det kan både være utfordrende og forpliktende å feire jubileum. Bugatti er inne i et slik nå, for i 2019 runder de nemlig 110 år.
Og når du heter Bugatti forplikter det nok litt ekstra, men produsenten gjør da heller ikke noe for å dempe forventningene.
De gjør faktisk det motsatte. For hvorfor ikke lage verdens dyreste bil?
Bilen er døpt «La Voiture Noire», og hedrer en legendarisk bil som grunnlegger Ettori Bugatti eide selv.
Førkrigsmodellen Bugatti Type 57 Atlantic er ansett som verdens dyreste veteranbilmodell, og det ble kun laget fire slike biler.
Tre av disse har overlevd til i dag, mens den fjerde ‒ den som Ettori eide ‒ er søkk borte.
Den modellen ble kjent som
La Voiture Noire, den svarte bilen, og i kaoset som fulgte med 2. verdenskrig forsvant den sporløst.
Om noen kommer over den, kan vi trygt slå fast at de har snublet over gullskatten. Prisen er stipulert til en plass rundt 1 milliarder kroner ‒ verdens desidert mest verdifulle bil.
Men den er altså borte, så hva er mer passende enn å lage en ny La Voiture Noire som fyller tomrommet til det manglende ikonet?
Bugatti har gjort nettopp dette, og satt sammen det som er verdens dyreste nybil.
Håndlaget, kledd i karbon og ved å bruke det ypperste materialet og nyeste teknologi har de tolket designet på Type 57 Atlantic på en moderne måte.
Det som kjennetegner Type 57 Atlantic er «sømmen» som strekker seg fra panseret og over taket, og ble til på grunn at Ettoris sønn Jean Bugatti brukte materialet elektron som ikke lot seg sveise. Dermed måtte han nagle sammen platene, som resulterte i en søm som deler bilen i to.
Og Bugatti er ikke snauere enn at de har kopiert dette på den moderne La Voiture Noire også, og legger vi virkelig godviljen til kan vi jo se at de to bilene ligner
litt på hverandre:
Under panseret på en Type 57 Atlantic satt det et beist av en motor den gang de fire ble laget. Bugatti kom nemlig opp med en 3,3-liters rekkesekser med 200 hestekrefter, og toppfarten bikket faktisk 200 km/t. Og på den tiden var altså hest og kjerre et vanlig syn.
Dagens La Voiture Noire har noe like unikt under panseret.
Nå har nemlig produsenten kommet opp med et 8-liters beist med fire turboer og 16 sylindre. Dette gir den 1.500 hestekrefter og et dreiemoment på 1.600 Nm, og bare for å understreke kreftene stikker det fram seks eksosrør bak på bilen.
Bilen er basert på Chiron, og er meget eksklusiv. Faktisk så unik at Bugatti setter sluttstrek på… 1 bil.
Jepp, ikke er den bare verdens dyreste nybil, den er også verdens mest eksklusive. Og ja, den er solgt.
Bugatti sier ikke noe om eieren, foruten at den er solgt til en entusiast for den nette sum av 11 millioner euro.
Det blir rundt 100 millioner norske kroner, og da før skatter og avgifter slår inn.
Og entusiasten visste hva han gjorde.
Vedkommende er nemlig så (sykelig?) opptatt av Type 57 Atlantic og den manglende La Voiture Noire at han ba Bugatti lage denne som en erstatning.
Ja, har du nok penger så kan du faktisk bestille en bil av Bugatti. Hvem hadde trodd det?
Så selv om entusiasten nok aldri finner den originale La Voiture Noire kan han iallfall slå fast en ting:
Kongen er død; lenge leve kongen!
Følg bil24 på Facebook
Les også: