Mercedes har vært kongen av taxi-markedet i mange, mange år,
men måtte pent abdisere i 2018.
For Toyota har hatt en eventyrlig oppgang de 10 siste årene,
og gikk fra en markedsandel på 9 prosent i 2008 til 29 prosent i 2017.
Året etter vippet de altså Mercedes ned fra tronen, og nå
drar det japanske merket ytterligere i fra.
Ifølge Toyota viser tall fra Opplysningsrådet for
veitrafikken (OFV) at hele 42,2 prosent av de 835 førstegangsregistrerte
drosjene i 2019 hadde Toyota-merket på panseret, noe som rett og slett er en
knock-out.
Nærmest er den tidligere kongen, og med 171 nye
Mercedes-taxier hadde det tyske merket 20,5 prosent av markedsandelen.
‒ Når vi for andre året på rad tar førsteplassen, er det en
fantastisk anerkjennelse og tillitserklæring fra bileiere som setter svært høye
krav til kjørekomfort og driftssikkerhet, sier Espen Olsen, informasjonssjef i
Toyota Norge.
‒ Det er et målrettet arbeid gjennom flere år fra våre
dyktige forhandlere som gir resultater, og det er vi stolte av.
Det er som kjent nye tider i bilindustrien, noe som også drosje-næringen
mest sannsynlig kommer til å merke.
Både turdeling og bildeling er ting som kan utfordre taxi-bransjen,
i tillegg til at Uber og lignende taxi-app-selskaper neppe kommer til å
forsvinne med det første.
Når det kommer til selve bilene, vil også de proffe
sjåførene gå mer over til nullutslippsbiler i årene framover.
Men det virker som mange taxi-eiere satt på gjerdet i 2019, for førstegangs-registreringene falt fra 1.300 til 835. Det er en tilbakegang på formidable 66 prosent.
Ifølge Olsen hos Toyota kan dette ha en sammenheng med endringer
i rammevilkår, og usikkerhet om framtiden.
Toyota Norge har satset målrettet mot taxi-markedet det
siste tiåret, og peker på dedikerte selgere og egne kundemottak for taxiene som
viktige faktorer for at de nå har tatt en ledende posisjon i dette krevende
markedet.
Toyota dominerer stort også når det kommer til modeller, og
har tre av de mest populære taxi-bilene.
På topp troner Toyota Prius med 173 nye taxi-biler og en markedsandel på 21,4 prosent i 2019, mens Mercedes-Benz E-klasse er nest best med 113 nye biler og en markedsandel på 14 prosent.
Så følger faktisk to nye Toyota-modeller, Rav4 og Camry som
har gjort comeback i Norge.
‒ De mange Toyota-taxiene er også en fantastisk måte å vise
fram modellene våre til alle typer kunder. Ikke bare vises de fram i bybildet.
Mange har nok sin første opplevelse fra en ny Toyota som passasjer i en taxi,
og gjennom taxisjåførene har vi stolte ambassadører som mer enn gjerne
forteller sine kunder om bilenes egenskaper, sier Olsen.
Det er fortsatt ingen elbiler inne på topplisten, og noe av forklaringen er nok at taxiene kjører svært langt ‒ ifølge SSB 510 millioner kilometer i 2018 .
Dermed spiller ting som rekkevidde og pålitelighet inn, og
foreløpig stoler åpenbart ikke taxi-folket på at elbilene kan levere på et godt
nok nivå ennå.
Fakta om taximarkedet 2019, førstegangsregistrerte biler:
Merke | Antall | Markedsandel % |
Toyota | 352 | 42.2 |
Mercedes-Benz | 171 | 20.5 |
Skoda | 97 | 11.6 |
Volvo | 57 | 6.8 |
Volkswagen | 26 | 3.1 |
Ford | 22 | 2.6 |
Peugeot | 17 | 2.0 |
Nissan | 12 | 1.4 |
BMW | 9 | 1.1 |
Jaguar | 7 | 0.8 |
TOTALT (alle merker) | 835 | 100 % |
Modell | Antall | Markedsandel % |
Toyota Prius | 173 | 21,4 |
Mercedes-Benz E-klasse | 113 | 14,0 |
Toyota Rav4 | 106 | 13,1 |
Toyota Camry | 53 | 6,5 |
Skoda Superb | 39 | 4,8 |
Skoda Octavia | 34 | 4,2 |
Volvo V90 | 29 | 3,6 |
Mercedes-Benz B-klasse | 25 | 3,1 |
Skoda Kodiaq | 24 | 3,0 |
Volvo V60 | 20 | 2,5 |
Kilde:
Opplysningsrådet for veitrafikken.
Les også: