Smart milliard-satsing

Eierne til henholdsvis Volvo og Mercedes satser mer enn tre milliarder kroner hver på å bygge elektriske Smart-biler.


Å holde oversikten rundt eierstrukturen i bilindustrien er
en formidabel oppgave. Ta for eksempel Geely og Daimler. To gigantiske bilkonsern
på hvert sitt kontinent som begge konkurrerer beinhardt mot hverandre ‒ men som
også samarbeider.

Geely er som mange vet et kinesisk konsern som eier Volvo
Cars. Men nettverket består av langt mer enn det svenske bilmerket.

De har for eksempel også kjøpt seg inn i Volvo AB, altså de
som lager lastebiler, de eier Polestar, Lotus Lynk & Co, Proton og London
EV (el-taxier).

Og jaggu eier de også litt av Daimler.

Den tyske gruppen består på sin side av bilmerkene Mercedes
og Smart samt en drøss med andre kjøretøy-merker utenfor personbilmarkedet, og
jaggu er de ikke også inne på eiersiden hos BAIC Motor. Dette er et datterselskap
til BAIC-gruppen ‒ en konkurrent til Geely.

Ja, uoversiktlig så det holder, og det finnes åpenbart ingen
grenser innen bilindustrien.

Geely er altså inne på eiersiden til Daimler, og de har allerede
begynt å samarbeide.

Det første steget var en felles kinesisk satsing på turdeling,
og i fjor sommer kom det neste ‒ en felles Smart-satsing.

Daimler og Geely ble enig om et fellesselskap hvor de eier
50 prosent hver, og dette selskapet skal lage Smart-baserte elbiler i Kina.

Dagens Smart produseres i to europeiske fabrikker, og de nåværende modellene skal også produseres der fram til 2022.

Men det er i Kina den virkelige Smart-satsingen vil finne
sted.

Det nye selskapet kalt Smart Automobile er nå godkjent av
kinesiske myndigheter, og hovedsetet for «nye» Smart skal ligge i den kinesiske
byen Ningbo.

Det skal ikke overraskende satses på elbiler, men kanskje
overraskende ikke på så kompakte biler som dagens Smart er.

De kinesiskproduserte, som også skal eksporteres globalt, vil
vokse i størrelse, og går rett inn i det populære B-segmentet når de er klare.

Daimler og Geely har også fordelt arbeidsoppgavene seg
imellom.

Tyskerne skal sørge for designet og stylingen, mens
kineserne tar hånd om det ingeniørmessige rundt de nye Smart-modeller.

Smart er et historisk merke med tanke på det elektriske
skiftet vi nå ser, for bilmerket blir det aller første som tar steget for forbrenningsmotorer
til kun elmotorer.

For fram mot 2022 skal den franske og slovenske fabrikken kun
produsere de to modellene EQ Fortwo og EQ Forfour, som begge er rene
elbilmodeller.

De dropper altså de versjonene som har en tradisjonell motor.

 

Og Daimler og Geely skal satse virkelig hardt på kommende
Smart-biler, for begge legger 2,7 milliarder kinesiske yuan i potten.

Det er ifølge valutakalkulatoren 3,44 milliarder kroner, og
dermed får det nye selskapet en kapital på nærmere 7 milliarder kroner å rutte
med.

De første kinesisk-produserte Smart-bilene skal lanseres i
løpet av 2022, ifølge planen til Daimler og Geely.

Les også: