Fram til nå har det vært ganske så enkelt å spotte en Smart-bil, for den har som kjent skilt seg ganske så mye ut fra resten av bilene. Men alt tar som kjent slutt.
Nye Smart er halvt kinesisk og halvt tysk, for merket er nå eid av Geely-gruppen og Mercedes-gruppen. Arbeidsfordelingen de imellom er ganske grei ‒ Geely tar seg av produksjonen og Mercedes tar seg av designet.
-->
Og det virker som at stjernemerket har fått nok av det gamle firkantede designet.
Allerede med Smart #1 lansert i fjor hadde bilen gått gjennom en plastisk operasjon som de eldste Hollywood-stjernene kan være misunnelig på, og denne tråden tar tyskerne videre med den andre modellen i den nye elbil-æraen.
En som for sikkerhetsskyld heter Smart #3, så ja, hvor blir #2 av?
Kanskje den ble redd og stakk av, for #3 ser åpenbart litt småsint ut med sine smale og moderne LED-lykter. Ja, som en aldri så liten hissigpropp ‒ både forfra og bakfra.
En som iallfall ikke er sint, er den administrerende direktøren for Smart Europa.
‒ Vi er stolte over å endelig presentere vår første sports-coupé noensinne, den helt nye Smarte #3 for verden, sier Dirk Adelmann.
‒ Som en helelektrisk pioner er Smart forpliktet til kompromissløs kvalitet på opplevelse og interaksjoner. Målet vårt har alltid vært å møte de mangefasetterte og skiftende behovene for mobilitet. Derfor vil Smart fortsette å utvide produktfamilien ved å tilby en rekke biler som passer til ulike kundegrupper og livsstiler.
Smart lover at den lille elbilen er premium fra utsiden til innsiden, og i tillegg til å ha et moderne design med sportslige linjer har den en 12,8-tommers skjerm som hjertet til infotainmentet.
Som en bil til de unge og hippe så byr selvsagt også #3 på et lydsystem som inkluderer 13 høyttalere fra Beats, samt at bilen skal by på friske og spennende farger ‒ inkludert den levende Photon Orange Metallic og den futuristiske Electric Blue Matte for utsiden og den nye Vibrant Brown for innsiden.
Slik ser den nye Smart #3 ut:
Nå er det ikke slik at bilen banker på døra, for det er fortsatt en liten stund til det blir lansert.
Faktisk venter store deler av Europa fortsatt på Smart #1, hvor utleveringene i Kina startet allerede i oktober. Og den gang fikk den en flyvende start, og i løpet av den første uken fikk 500 kunder sin splitter nye og lille elbil ‒ så det lover godt.
Ok, tilbake til Smart #3.
Mer eksakt skal denne vises for det europeiske publikummet under IAA-messen i september, før den skal lanseres for et knippe land tidlig neste år.
Enn så lenge er det ingen informasjon om størrelse, ytelser og slike ting, men rekkevidden nok ligger en eller plass rundt 400 kilometer som den gjør for Smart #1.
Den første bilen i den nye helelektriske tiden kan også lade med brukbare 150 kW ladehastighet, så Smart #3 følger nok også opp dette.
Les også: