Porsche har gitt Cayenne en aldri så liten oppdatering. (Fotos: Porsche)

Her er oppgraderte Porsche Cayenne

3. generasjonen Porsche Cayenne har fått en skikkelig overhaling, og blitt en «ny» bil. Se bilder.


Porsches viktigste modell når det kommer til salg er Cayenne, selv om den måtte se seg slått av en annen SUV-modell i årets første kvartal.

Macan endte nemlig opp på hele 23.880 eksemplarer, en oppgang på hele 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Men rett bak og fjorårets mest populære fulgte Cayenne med 23.387 leveringer, noe som er en oppgang på 23 prosent.

Til sammenligning ble det levert ut 11.063 nye biler av ikonet 911, mens elbilen Taycan endte opp på 9.152 biler i løpet av årets tre første måneder. Totalt endte Porsche-salget på 80.767 i 1. kvartal, en oppgang på solide 18 prosent.

Det er altså mye takket være Cayenne, denne viktige modellen som tok sportsbilmerket inn i en ny tid da den kom tilbake i 2002. Siden har den kommet i 2. generasjon i 2010, og den 3. og nåværende kom i 2017.

Denne blir nå litt nyere, og tyskerne har gjort endringer både når det kommer til drivlinje, chassis, design og utstyr. Resultatet er ifølge Porsche ikke bare en bedre ytelse på veien og i terrenget, men også en enda litt mer luksuriøs hverdagsbil.

‒ Det er en av de mest omfattende produktoppgraderingene i Porsches historie, sier Michael Schätzle, visepresident for produktlinjen til Cayenne.

Det mest iøynefallende er at bilen nå er utstyrt med en ny front som inkluderer nye HD Matrix LED-frontlys samt 3D-baklys, mens komforten har fått seg et løft gjennom et nytt filtersystem. Og for aller første gang har Cayenne et infotainmentdisplay på 10,9 tommer for passasjeren i forsetet, slik at han eller henne for eksempel kan strømme filmer under turen.

Faktisk har Porsche latt seg inspirere av Taycan når de har gitt innsiden et løft gjennom noe de kaller Porsche Driver Experience, hvor de viktigste elementene er i umiddelbar nærhet ‒ noe som også gjør kjøringen mer sikkert.

De har også satt inn, også dette en første for Cayenne, et heldigitalt 12,6-tommers instrumentklynge med et buet og frittstående design som byr på variable visningsmuligheter, kan tyskerne melde. Og ja, et optimalisert head-up-display er også tilgjengelig, og dashbordet består også av en 12,3-tommers Porsche Communication Management (PCM)-skjerm.

Det hele toppes av integrerte apper som Spotify og Apple Music, så det bør være mulig å finne en passende musikk til kjøreturen.

Porsche kan også lokke med en ny lettvekstpakke som trimmer vekten med 33 kilo for Cayenne Coupé, og det er nye hjul på 20, 21 og 22 tommer ‒ og nye Cayenne kommer også med et oppgradert oppheng som inkluderer Porsche Active Suspension Management (PASM).

Videre har Porsche oppgradert motorvalget, for ja, selv om dette er en SUV så er det også en sportsbil. Og det er nok å velge mellom.

Det er tre nye motoralternativer, Cayenne S, Cayenne E-Hybrid og til slutt Turbo GT ‒ en utgave som kun er tilgjengelig utenfor EU. Det har helt sikkert noe med Porsches totale utslipp i Europa å gjøre.

Innstegsutgaven er utstyrt med en optimalisert V6 med 353 hestekrefter og 500 NM dreiemoment, noe som er opp 13 hk og 50 Nm.

Men så kommer det noen større nyheter.

Cayenne S har ikke lenger en V6, men en biturbo V8 som yter 474 hk og 600 Nm, noe som tar bilen opp til 100 km/t på 4,7 sekunder ‒ og det gjelder begge utgavene ‒ SUV og SUV Coupé. Her er toppfarten satt til 273 km/t.

Den viktige Cayenne E-Hybrid har en ny elmotor som plusser på med 30 kW, og tar de elektriske kreftene opp til 176 hk og den totale systemeffekt opp til 470 hk.

Opp har også batteriet gått, fra 17,9 kWh til 25,9 kWh, og det gir ifølge Porsche en elektrisk rekkevidde på rundt 70 kilometer og helt opp til 90 kilometer under bykjøringen.

Sjefen, Cayenne Turbo GT, har fått 19 flere hk, og totalt byr denne på 659 hk. Det gjør at 0-100 km/t går unna på lynraske 3,3 sekunder, mens toppfarten her er på 305 km/t.

Så Porsche har gjennomført noen solide oppdateringer, og det er ikke verst.

For det er faktisk en ny generasjon på trappene, og ja, den kommer med et helelektrisk drivverk. Eller, på trappene er kanskje å ta litt hardt i. Elbilen Cayenne skal ikke komme før i siste halvdel av tiåret, og vil følge Macan (2024) og 718 (2025) i det helelektriske hjulsporet.

Men den med forbrenningsmotor får altså leve litt videre, og her er bilder av den oppgraderte modellen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter