Her er nye Honda Civic Type R

Med Indycar-fører Colton Herta bak rattet ble den nye Honda Civic Type R avduket i Los Angeles.


Det er svært få små kombibiler som kan måle seg med Hondas Civic Type R, noe dagens utgave utvilsomt har vist.

For da den kom i 2017 satte den nemlig fem banerekorder rundt om i verden, inkludert den for raskeste forhjulsdrevne biler rundt selveste Nürburgrings Nordschleife ‒ ansett som verdens tøffeste racerbane.

Honda startet sitt Type R-eventyr for eksakt 30 år siden, og den aller første bilen var en NSX Type R lansert i 1992.

Denne kunne skryte av 270 hestekrefter, og åpnet døren for Integra Type R med 195 hk som dukket opp i 1995. Nå hadde Honda blitt skikkelig varm, og i 1998 lanserte de Accord Type R med 209 hk og Civic Type R med 182 hk.

Siden har Honda spedd på med en rekke generasjoner Civic Type R, i 2001 (198 hk), 2007 (198 hk), 2015 (306 hk) og banemesteren i 2017 med 316 hk for den europeiske versjonen.

Nå er det altså klart for en ny Type R basert på den 11. generasjonen av Civic, og nok en gang er målet å kombinere ytelse og kjøreopplevelse ‒ noe som jo er en ganske så god oppskrift.

‒ Selv i «året med Honda SUV» er det flott å være en del av et merke som fortsatt fokuserer på den spennende ytelsen og kjøregleden levert av den helt nye Civic Type R, sier Mike Kistemaker, assisterende visepresident for Honda-salget hos amerikanske Honda.

‒ Type R handler om mer enn hastighet, kraft og kjøreegenskaper. Det er hvordan en flott bil får deg til å føle at den virkelig betyr noe, og det er hva den helt nye Civic Type R handler om.

Målet er kort sagt å lage den raskeste og vakreste Civic Type R noensinne.

Det ser man raskt fra utsiden, for i tillegg den til et ganske aggressivt dog avrundet design har Honda også utstyrt bilen med en ganske framtredende bakspoiler som bør sørge for et ganske så godt grep rundt svingene.

Og ja, så stikker det også fram tre stusser helt bakerst.

Hjertet i en Type R er selvsagt motoren, og denne er utstyrt med en 2-liters variant og en 6-trinns manuell kasse.

Faktisk er ikke Honda så veldig hypp på å avsløre ytelsene til den nye Civic Type R, som altså har en ny versjon av motoren fra den forrige generasjon. Så det bor mer enn 320 hester i denne utgaven, det kan vi være ganske sikre på.

Det er heller ingen grunn til å tvile på om den sjette utgaven av Civic Type R følger i hjulsporene til den femte, for Honda har allerede luftet den nye rundt den berømte Suzuka-banen i Japan.

Resultatet var en ny banerekord for serieproduserte forhjulsdrevne biler, og ja, du skal selvsagt få oppleve den runden du også.

Den nye utgaven klarte runden på 2:23,120 minutter, og slettet dermed den gamle rekorden satt av Honda Civic Type R Limited Edition i fjor på 2:23,993 minutter. Så ja, knapt 9 tiendedeler raskere.

På innsiden er bilen selvsagt utstyrt med den røde Type R-fargen, og den har også fått en ny +R-modus som viser essensielle detaljer om du lufter den rundt en bane som for eksempel Suzuka.

Honda sier at de skal fortelle enda mer om den nye Civic R litt senere, og planen er at selve bilen skal være på plass til neste år.

Inntil det kan vi jo sjekke ut noen bilder av den sjette Honda Civic Type R, og her er de:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter