Her er Lexus’ første elbil

Ikke overraskende ser Lexus til den nye modellen UX nårde tar sats mot elbiler, og UX 300e blir den aller første helelektriske fra detjapanske merket. Se video.


Da Toyota-eide Lexus presenterte UX mot slutten av fjoråret
ble det raskt klart hva de tenker rundt den nye modellen.

Dette er altså en kompakt SUV som går rett inn i et
brennhett segment her i Europa, og en slik modell har dermed et stort potensial
til å øke det totale salget.

-->
Prisen ble satt deretter ‒ under 400.000 kroner for den billigste
versjonen.

Nærmest uhørt for en SUV fra det litt mer luksuriøse merket.

Kun fem måneder etter at den kom på markedet kunne vi se
resultatet ‒ en generell europeisk salgsoppgang på 5 prosent for Lexus.

UX sto for 8.532 av de totalt 40.450 bilene Lexus Europa har solgt det første halvåret i år.

Nå utvider de satsingen ytterligere.

For 14 år etter at Lexus presenterte hybriden RX 400h tar de det elektriske steget helt ut, og under en bilutstilling i kinesiske Guangzhou viser de nå fram elbilen UX 300e.

Denne:

Lexus har beholdt designet til crossoveren, og heller fokusert på hvordan den er å kjøre med et elektrisk drivverk under skallet.

Nå har ikke Lexus gått helt av skaftet når det kommer til
batteri og drift.

De har nøyd seg med et batteri på 54,3 kWh, med en
ladehastighet på maksimalt 50 kW.

Den reelle rekkevidden er fortsatt ikke klar, men i den gamle
og urealistiske NEDC-syklusen sier Lexus at den ruller 400 kilometer. Så kanskje
rundt 350 kilometer? Vi får se.

Elmotoren yter 201 hestekrefter, mens dreiemomentet er på
300 Nm.

De revolusjonerer altså ikke elbilmarkedet med UX 300e, men
dette bør uansett være godt nok for en del av kundene.

Sjekk den selv ut her:

UX er i utgangspunktet en moderne bil med det meste av
utstyr, og Lexus passer også på å gjøre UX 300e tilgjengelig via mobilen.

Via appen LexusLink kan eierne sjekke batteri- og ladestatus,
noe som jo er veldig greit å kunne gjøre. Det er også mulig å programmere
ladetidspunkt via appen, noe som kan være smart om strømprisene for eksempel endrer
seg i løpet av natten.

Lexus har selvsagt gitt UX 300e nye kjøremoduser som er tilpasset
elbilversjonen, og de har også bygd inn flere lydbilder via Active Sound
Control (ASC).

Toyota kan altså dette med hybrider, så UX 300e kommer selvsagt med regenerering hvor det er mulig å velge fire nivåer av «selvbremsing» som fyller kraft i batteriet.

Dette er altså den første elbilen fra Lexus, og noe annet
spesielt med denne er at den kommer til Europa før den kommer til hjemlandet
Japan.

Allerede neste år er den på plass i Norge og i Kina, mens
Japan må vente til 2021 før den blir tilgjengelig der.

Mer konkret skal den være på norske veier i oktober, og
Lexus Norge har som mål at den skal doble Lexus-salget her hjemme.

‒ Vi har enorme forventninger til denne modellen som
kombinerer kjøreegenskapene og kjøregleden som Lexus er kjent for, med
elektrisk fremdrift, sier Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus i Norge.

‒ Ambisjonen er å levere over tusen biler i løpet av fjerde
kvartal neste år. Dette er en skyhøy, men realistisk ambisjon med tanke på den
posisjonen Lexus og elbiler har i det norske markedet.

Lexus sørget altså for et aldri så lite prissjokk da de
lanserte UX-modellen, og 300e blir enda billigere ‒ fra 359.000 kroner for «Comfort»-versjonen.

Et hakk opp finner vi «Premium» som starter på 398.900
kroner, mens toppversjonen «Luxury» har en startpris på 444.900 kroner før
frakt og levering.

Her er flere bilder av Lexus UX 300e:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter