Volkswagen er for alvor i gang med sin satsing på rene elbiler, og de akter å komme med modeller som dekker hele spekteret.
De starter som naturlig er med den helelektriske arvtakeren til Golf, og ID.3 er ikke lenger en framtidsvisjon. De første bilene er allerede i Norge, og vi kan forvente oss at den er godt inne på bestselgerlista allerede i september. Ja, kanskje til og med helt på toppen.
-->
Mange har ventet på ID.3, men om vi skal følge trenden er kanskje ID.4 er enda mer spennende bil. Dette er nemlig en helelektrisk SUV, og heller ikke den trenger vi å vente veldig lenge på.
Produksjonen av modellen er allerede i gang i den tyske Zwickau-fabrikken som er spesialtilpasset elbiler, og verdenspremieren for ID.4 tar plass 23. september. Det betyr at det åpnes for reservasjoner like etter (tohjulstrekk-versjonen), og de første bilene ankommer Norge allerede senere i år.
ID.4 hører altså hjemme i det segmentet som vokser aller raskest, og Volkswagen har så stor tro på den kompakte SUV-modellen at de snart setter i gang produksjonen av denne både i USA og Kina.
Men om den skal få verdensherredømme holder det ikke bare at den heter Volkswagen, for med en stadig skjerpende konkurranse må det også være en god bil.
Og med slagordet «frihet på utsiden, fri plass på innsiden» lover det godt for ID.4.
En ny plattform som tar høyde for at elbilene ikke trenger en stor motor og girkasse gjør at Volkswagen designer ID-bilene sine på en ny måte, og mye handler om å utnytte den innvendige plassen best mulig.
Og resultatet kan vi se av ID.4, som ser slik ut på innsiden:
Allerede før du setter deg inn i en ID.4 hilser bilen deg vennlig. Det sørger nemlig de utvendige lysene for. Disse som følger hele ID-familien er kalt ID. Light, og er designet slik at de kan gi støtte til førere via lyssignaler i mange forskjellige situasjoner. Deriblant når du skal inn i bilen, for da hilser lysene deg velkommen. ID. Light signaliserer også om bilen er låst eller opplåst.
Når du kommer til bilen er det første du legger merke til at dørhåndtakene er i flukt med karosseriet, og at dette betjenes elektrisk.
Volkswagen har prioritert store døråpninger som gjør det enkelt å stige inn og ut av bilen, og de har også plassert sittestillingene høyt.
I baksetet, som Volkswagen ikke har offentliggjort bilder av ennå, er det ifølge merket like mye plass som i en konvensjonell SUV i den nest største klassen. Helt bakerst er det et bagasjerom som rommer 543 liter, noe som er ganske så bra.
Tyskerne har gått for et flytende og lett interiør, akkurat som utsiden til ID.4. Og som trenden er blant elbilene er det svært få ting annet enn skjermer helt foran.
Dashbordet med et enkelt og oversiktlig display- og betjeningskonsept skal ifølge VW gi et inntrykk av å sveve, og den er helt adskilt fra midtkonsollen. På toppen, ja, bokstavelig, sørger et panoramatak for god sikt og fyller også kupeen med lys.
Men ID.4 takler også mørket, for da skal stemningslys gi en behagelig atmosfære med hele 30 ulike farger å velge mellom.
For de som velger ID.4 1st Max, tilgjengelig fra start av, får også noen forseter som er godkjente av den tyske foreningen Aktion Gesundener Rücken (Aksjon Sunne Rygger). Disse kan justeres elektrisk, og den pneumatiske korsryggstøtten har også massasjefunksjon.
Volkswagen har gått for materialvalg som ifølge dem selv skal understreke lounge-følelsen, og trekkene er en kombinasjon av kunstskinn og ArtVelours – et mikrofibermaterial framstilt av rundt 20 prosent resirkulerte PET-flasker.
Det er to interiørfarger å velge mellom i introduksjonsversjonene ID.4 1st og ID.4 1st Max, «Platinum Grey» og «Florence Brown». Altså en grå eller brunfarge.
Rattet, rattsøylen, omrammingen til displayene og betjeningsøyene i dørene er i «Piano Black» eller puristisk «Electric White». De lyse tonene skal gi hele interiøret en futuristisk følelse og understreke det rene designet.
ID.3, ID.4 og framtidige ID-modeller har et navn som forplikter. Dette er nemlig en forkortelse av Intelligent Design, og som vi vet er ofte det enkle det aller beste.
Det slagordet ser det ut til at Volkswagen har brukt når de har designet innsiden til ID.4, som ser ganske så ren og pen ut.
Hvordan ID.4 faktisk ser ut på utsiden vet vi fortsatt ikke, for Volkswagen har fortsatt ikke gitt oss bilder av den uten kamuflasjemønster.
Men en viss peiling har vi, for noen bilder har det kommet av utsiden også. Og snart er det også klart for verdenspremiere, og da får vi vite alt om den helelektriske SUV-modellen.
Les også: