Ja, om du hadde glemt det, Honda kommer med en liten elbil. Og den har sjarm i bøtter og spann, også på innsiden.
Honda har ikke tenkt å la konkurrentene overta elbil-markedet uten kamp, for fakta er at de faktisk har holdt på med slike biler mye lenger enn de fleste andre. Ja, selv Tesla blir unge jyplinger sammenlignet med Honda.
Den japanske produsenten viste nemlig fram sin aller første «moderne» elbil tilbake i 1997.
Bilen het EV Plus, og var ganske så imponerende. Rekkevidden var satt til solide 210 kilometer, og om man kun holdt en fart på 40 km/t (!) trillet den i 350 kilometer. Ja, slik reklamerte man den gang.
Den ble fulgt opp av Fit EV i 2012 og mikrobilen MC-β i 2014.
Så i 2016 kom det første skikkelige seriøse forsøket ‒ en elbil-versjon av hydrogenbilen Clarity, og de har også i ettertid vist fram en elektrisk sportsbil kalt Sports EV Concept.
Elbilversjonen av Clarity er nå ute på markedet, og får snart selskap av en liten elektrisk tass tidligere kjent som Urban EV Concept.
Under Frankfurt Motor Show i 2017 dukket det plutselig opp en liten, søt elektrisk tass, og nærmere halvannet år senere begynner dette konseptet å ta form.
Honda som har som mål at 2/3 av bilene de selger i Europa i 2025 skal være nullutslippsbiler, vil nemlig presentere en ny prototype basert på Urban EV Concept under Genève Motor Show i neste måned.
Dette er bildet de har sluppet av utsiden av den bilen:
Men Honda har sluppet et annet bilde av bilen også, og denne gang handler det om interiøret.
Innsiden av Urban EV Concept i 2017 var en slags sci-fi-greie, med en diger «sofa» som forseter og en svær bredskjerm som et instrumentpanel. Idéen var sikkert god, men det så ikke helt bra ut.
Dette har de heldigvis justert på det nye konseptet, og ut av det ene bildet vi har ser dashbordet ganske så elegant ut.
Honda kan helt klart vedkjenne seg dette, og som vi ser strekker skjermen seg over hele dashbordet på en oversiktlig og fin måte.
De fleste fysiske knappene befinner seg på rattet, og der kan vi se at bilen blant annet har filassistent og adaptiv cruise kontroll. Knappene i midtkonsollen går til å kontrollere klimakontrollen, mens det også er noen få knapper i tilknytning til skjermen.
Produsenten sier selv at den lille elbilen er designet med fokus på funksjonalitet og brukerhensikt, så et oversiktlig dashbord lover jo bra.
Litt morsomt er det også at Honda ikke har vist oss bilder av sideprofilen, men at denne røpes av bildet av dahbordet.
Der kan vi nemlig se at bilen lades, og som ganske så klart også viser oss sideprofilen.
Vi lar oss ikke be to ganger, så vi klippet ut akkurat det og har blåst det opp.
Så slik ser bilen ut fra siden:
Hondas plan er at den nye elektriske bybilen skal gå i produksjon allerede i år, så får vi se om den tidsplanen holder.
Følg bil24 på Facebook
Les også: