Honda viser nå den neste elbilen som skal til Europa, e:Ny1. (Fotos: Honda)

Her er Hondas neste elbil

Denne tar Hondas elbiler fra den første med verdens enkleste navn til nummer to med et ganske vanskelig navn ‒ og inn i et svært viktig segment. Se bilder.


Honda e skapte overskrifter da den kom, for Hondas første rene elbilmodell bød på et ganske oppsiktsvekkende design og en svært så kompakt størrelse ‒ elbilen er under 3,9 meter i lengde.

Nå har ikke elbilen blitt en voldsom suksess her i Norge, men det er i det minste registrert godt over 500 slike siden den kom for tre år siden ‒ og den var faktisk også i finalekampen om å bli årets bil i verden i 2021.

-->
Så at Honda gjorde noe riktig med sin første elbil er det ingen tvil om, og nå skal de følge den opp med en høyreist bil i det store B-segmentet her i Europa. Dette kan raskt bli en favoritt i de store byene som stadig kommer med nye tiltak for å begrense luftforurensingen fra biler.

Og gjorde de det enkelt med navnet på den førstefødte, tar de like godt den motsatte retningen med den neste. Den har nemlig fått navnet e:Ny1, så her hjemme kan vi tenke på den som den første nye e-modellen etter bybilen.

Honda e:Ny1 er satt sammen på en nyutviklet plattform som de kaller e:N Architecture F, og er en forhjulsdrevet elbil som ifølge japanerne skal by på tre grunnleggende egenskaper:

En dedikert karosseristruktur med høy stivhet, et lavt tyngdepunkt og nøye administrert aerodynamikk under gulvet. Dette skal sikre at kjøreturen både blir morsom og sikker.

Honda sier at sammen med et frisk design som jo absolutt den første elbilen hadde har de plassert inn den siste tilgjengelige teknologien de sitter på, og bilen er utviklet med tanke på menneskene på innsiden.

Videre skal e:Ny1 by på en kjøreglede verdig en liten SUV, og selvsagt allsidigheten slike biler bør by på.

Bildene viser en ganske moderne SUV som minner ganske mye om Honda HR-V med både skarpe og runder kanter, og som alle moderne elbiler byr den på korte overheng både foran og bak og en bred sporvidde.

I tillegg er denne elbilen så viktig for Honda at den like godt introduserer en helt ny elektrisk identitet for bilmerket, og dette er hvite H-merker rundt bilen ‒ inkludert den berømte H’en foran på gitteret og navnet Honda i hvitt bak.

Og nei, de runde og sjarmerende lyktene fra Honda e har ikke overlevd til denne, som har smale lykter foran og baklys som strekker seg over hele bredden.

Slik ser den kommende elbilen til Honda ut:

Honda sier at de har satt sammen de de elektriske drivverkkomponentene på en ny måte, og dette åpner for enda mer innvendig plass og komfort.

Det er en ny midtkonsoll med et enkelt oppsett som byr på lett tilgjengelige knapper, og innsiden har flere lagringsmuligheter og trådløs lading.

Og ja, det er selvsagt også en store midtplassert skjerm i e:Ny1, og via denne på hele 15,1 tommer får man tilgang til infotainmentet og kjørealternativer.

Når det gjelder drivverket byr den nye plattformen på en pakke som integrerer både drivenheten, elmotoren og girkassen ‒ noe som sparer vekt og plass.

Dette åpner for en effekt på 150 kW (204 hk) og 310 Nm dreiemoment, og drivsystemet skal være konstruert for å gi jevn og komfortabel akselerasjon og retardasjon.

Under gulvet har Honda funnet plass til et batteri på 68,8 kWh som åpner for en WLTP-rekkevidde på 412 kilometer og en hurtiglading fra 10 til 80 prosent på 45 minutter via en 100 kW lader.

‒ e:Ny1 er det logiske neste steget på vår elektrifiseringsreise i Europa, sier Tom Gardner, Senior Vice President i Honda Motor Europe.

‒ Vår utviklingsfilosofi blander intelligent, kundesentrert teknologi med vakker design og morsom-å-kjøre dynamikk. Denne siste SUVen eksemplifiserer Hondas forpliktelse til elektrifisering, og er det senest steget på Hondas elektrifiseringsreise.

Honda sier ikke noe om når e:Ny1 er på plass, men ettersom de allerede har en lignende elbil i salg i Kina kalt e:NS1 bør det nå ikke ta altfor lang tid før denne når norske forhandlere.

Her er bilder av den andre elbilen fra Honda i Europa, Honda e:Ny1:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter