Annonse
Hjem Elbiler Her er et elektrisk terreng-monster

Her er et elektrisk terreng-monster

Det dukker stadig opp planer om nye racingserier i kjølvannet av elbil-boomen, og den vi helt klart ser mest fram til har akkurat vist fram sitt første terreng-monster.

Da de elektriske bilene også skulle over til racingen begynte de like godt helt på toppen. I 2014 ble den elektriske versjonen av formel 1 introdusert, og formel E er nå inne i sin femte sesong med helelektriske formel-biler.

Den første FIA-serien som skal gå fra konvensjonelle biler til elbiler er rallycross, hvor de foreløpige planene er at WRX skal bli elektrisk i 2021.

Jaguar har også introdusert sin egen elektriske serie i kjølvannet av I-Pace, og denne heter Jaguar I-Pace eTrophy.

Og det soleklart snåleste konseptet er en serie som er kalt roborace, og som navnet hinter fram på er det roboter involvert her.

Saken fortsetter under Annonsen

Bilene er nemlig selvkjørende, eller skal vi si kombinert selvkjørende. For her er planen at fysiske førere skal mikses opp i det hele, og det hele blir en kombinasjon av AI-førere og menneskelige førere. Jepp, ganske så sprøtt.

Faktisk har de nå kommet så langt med de planene at det ble vist fram en slik robobil under helgens Goodwood-festival, og om du henger med gjennom hele denne artikkelen kan du se en video av denne helt nederst.

Men den som høres aller mest spennende ut sett fra underholdningsverdien må være den som er kalt Extreme E.

Bak denne står blant annet dekkjempen Continental og den spanske forretningsmannen Alejandro Agag, en tidligere eier av den engelske fotballklubben Queens Park Rangers. Agag var primus motor for både formel E og I-Pace e-Trophy, så dette er en flittig kar.

Extreme E er en elektrisk rallyserie, men vi snakker ikke om tradisjonelle løp her. Dette blir en som navnet sier ekstrem utgave av for eksempel Dakar-rallyet, og her skal det kjøres på noen av de mest ekstreme stedene vi finner rundt om i verden.

Prinsippet er ganske likt formel E, noe som betyr at bilene og motorene er ganske så like. Deretter kan lagene selv justere og utvikle ting som drivkomponenter som elmotor, drivaksel, bremsesystem, kraftoverføring, oppheng og kjøling selv.

Dette holder kostandene nede, og gjør at bilene er ganske så like når det kommer til konkurransen. I formel E har det så langt denne sesongen vært åtte forskjellige vinnere, så en slik tilnærming gir altså ganske så mye tettere og spennende løp enn det vi ser fra for eksempel formel 1.

Og vi snakker virkelig ekstrem terrengkjøring her.

For planene inkluderer baner på plasser høyt oppe i Himalaya, dypt inne i jungelen i Amazonas, i sanddynene i Sahara, ja, til og med så langt nord som du kommer ‒ i arktisk. De tar altså turen til noen av de mest klimautsatte stedene på kloden, og på den måte sette fokus på de utfordringene vår planet står foran.

Jepp, det høres ut som en vill drøm, men Agag er dønn seriøs ‒ og har altså fått en rekke tungvektere med seg på dette.

‒ Jeg har alltid hatt stor lidenskap for teknologien rundt elektriske kjøretøy og mobilitetsløsninger som kan bremse de globale klimaendringer, sier han.

‒ Jeg tror sterkt at Extreme E kan bidra til å gjøre verden mer bærekraftig enda raskere, og vi har et drømmeteam for å gjøre denne ambisjonen til virkelighet.

Han har fått flere ledende skikkelser innen motorsport med på prosjektet.

En viktig del av motorsport er TV- og publikumsinntekter, men her går Extreme E en helt annen vei.

Løpene skal altså kjøres i ekstreme landskap, noe som betyr enorme kostander rundt en direkteproduksjon av TV-bilder og en manglende infrastruktur for publikum.

Så de vil heller lage en dokumentarserie på 10 deler rundt sesongen, og denne skal den kjente filmskaperen Fisher Stevens stå for.

Selve løpskonseptet er også litt annerledes enn det vi er vant til.

Her skal det kjøres to mot to, og til slutt skal det står igjen fire førere i en semifinale. Disse blir deretter til to som vil konkurrere i en finale.

Og nå vet vi også hva de skal kjøre.

I forbindelse med Goodwood-festivalen ble nemlig Extreme E-SUV Odyssey 21 avduket.

Dette er en helt vill elbil som altså skal forsere alt det naturen kan kaste mot den.

‒ Den aller siste teknologien og dekk som Continental har utviklet har resultert i en slående bil som er kapabel til den høyeste ytelsen i de tøffeste og mest varierte miljøene i verden, sier Agag.

Den ekstreme og helelektriske bilen har ikke mindre enn 550 hestekrefter, og skyter fart fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder.

Bakker er ingen utfordring, for den kan klatre opp hellinger på hele 130 prosent ‒ godt over 50 grader. Og den skal den altså klare under sommer- og vinterforhold.

‒ Extreme E-SUV Odyssey 21 er noe helt utenom det som finnes i motorsport, slår Agag fast.

Tallene 21 gjetter vi står for årstallet, for det er nemlig målet for den eksepsjonelle nye elektriske motorsportserien.  

Men kanskje ikke den aller merkeligste.

For det er muligens roborace, og vi lovte jo en video av en slik bil.

Så her kan du se en formel-bil hvor sjåføren faktisk klatrer ut av cockpiten og lar bilen selv kjøre videre.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker