Her er en elektrisk leddbuss


Snart ruller det 70 nye elbusser rundt i Oslo, inkludert lange leddbusser.

Oslo, selverklært miljøby og europeisk miljøhovedstad i 2019, har vært en sinke når det kommer til elbusser.

Det har riktignok rullet seks elbusser rundt i Oslo, men dette har kun vært pilottester for å se om disse faktisk fungerer i daglig drift.

Men nå går Oslo fra å være en sinke til å bli en leder.

For Oslo har mottatt de første av i alt 70 nye elbusser som skal settes i drift i 2019, og som dermed sender det totale tallet opp i 76 elbusser.

‒ Elbusser gir et mer attraktivt kollektivtilbud, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg. Her flankert av Øystein Svendsen (t.v.) og Snorre Lægran.

‒ Oslo får nå Nordens største flåte av elektriske leddbusser.  Flere og flere av innbyggerne i Oslo velger kollektivtransport framfor bil, og elbusser er et godt bidrag til at Oslo skal bli en nullutslippsby innen 2030, legger byråden til.

I tillegg til Oslo skal også Akershus fylle på med elbusser i tiden som kommer, og totalt skal det settes 115 elbiler i drift i Oslo og Akershus i 2019. Til sammenligning ruller det per i dag totalt 110 elbusser i hele Sverige.

I Oslo har Ruter inngått kontrakter med busselskapene Unibuss, Nobina og Norgesbuss om å levere 70 nye elbusser i 2019.

‒ Vi håper at Oslo-borgerne ønsker elbussene velkommen. Vi tror våre kunder vil sette pris på busser som vil gi bedre luftkvalitet, mindre støy, og en mer behagelig og stillegående reise, sier plandirektør i Ruter, Snorre Lægran

Av de 70 nye elbussene skal Unibuss levere 40, og de første ankom Oslo torsdag.

‒ Vi som jobber med kollektivtransport har et ansvar for å gjøre byen vår enda mer miljøvennlig, og med elbussene bidrar vi til bedre luftkvalitet og til å kutte klimagassutslipp, forteller administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.

Elbussatsingen gjelder ikke bare såkalte solobusser, men også de langt større leddbussene.

Slik ser den ut i elektrisk drakt :

Miljøbussene til Unibuss er av typen VDL Citea Electric, og selskapet har satt opp tre ladeanlegg hvor de nye bussene skal lades.

Nye elbusser må også gjennom omfattende tester før de settes i drift, inkludert stress-tester for å se hvor langt de kan gå på en lading.

De elektriske solobussene er utstyrt med et batteri på 127 kWh, mens de større leddbussene har en kapasitet på 170 kWh med en maksimal ladeeffekt på 450 kW.

Unibuss er ikke ukjente med miljøvennlig busser, og har en flåte bestående av 5 hydrogenbusser, 2 elbusser, 20 hybridbusser, 100 biogassbusser, mer enn 100 biodieselbusser i tillegg til de ordinære dieselbussene.

Elbusser er ikke noe nytt, og allerede i 2010 produserte det kinesiske merket BYD sine første elbusser. I januar passerte de milepælen på 50.000 produserte elbusser, og slike ruller rundt i over 300 byer i Kina.

BYD har også introdusert elektriske «double-decker»-busser, og slik ser de ut:

Oslo er kanskje årets miljøhovedstad i Europa, men kinesiske Shenzhen er verdens elbusshovedstad ‒ med god klaring.

Megabyen med drøyt 12 millioner mennesker har nemlig 16.000 elbusser, og det er ganske så eksakt like mange busser som det finnes på norske veier…

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Polestar stiller siktet på Tesla

Polestar skal ifølge dem selv ta opp kampen med Tesla, og lanserer nå elbilen Polestar 2. (Alle foto: Polestar)

Les mer om:

Elbiler Nyheter