Nyheten om at Toyota endelig skal satse på elbiler kom i fjor sommer, og inkluderte like godt også Subaru-merket. De to hadde nemlig funnet sammen, i tillegg til at Toyota hadde inngått avtaler med den store kinesiske produsenten Byd og batteriutvikleren Catl.
Toyota annonserte at de skulle bygge en ny plattform spesielt utviklet for elbiler, og Subaru meldte at de flyttet over alle sine ressurser rundt batteridrevne biler over til den nye satsingen.
-->
Siden har det blitt klart at plattformen heter e-TNGA, og er selvsagt så fleksibel at den kan håndtere enn rekke forskjellige biltyper.
Toyota forklarer det hele:
«Det grunnleggende arkitektoniske prinsippet er at en rekke nøkkelelementer har fast plassering, mens andre varierer. Denne tilnærmingen tillater variasjon i kjøretøys bredde, lengde, akselavstand og høyde. Modeller bygget på e-TNGA-plattformen kan ha for-, bak- eller firehjulstrekk, og den åpner for en rekke batteri- og elmotor-typer tilpasset ulike typer kjøretøy og bruksområder.»
Den japanske giganten har også en egen fabrikk kalt ZEV som er spesialtilpasset formålet, så når de endelig satser på elbiler gjør de det skikkelig.
Merket kan selvsagt ikke annonsere en så stor satsing uten å ha noe som pirrer framtidige bilkjøpere, og publiserer et bilde som viser skallet til en ny SUV-modell.
Ut fra bildet kan den se ut som en konkurrent til den kommende Volkswagen ID.4, så kampen om de mellomstore og utslippsfrie SUV-modellene kan bli beinhard i årene som kommer.
Subaru har også på gang en helelektrisk SUV-modell i det samme segmentet, så vi kan forvente oss to relativt like SUV-modeller fra de to merkene.
Men e-TNGA åpner altså for andre typer biler, og Toyota har blant annet på gang en ny crossover sammen med Suzuki.
Slik så Toyota for seg satsingen da de annonserte den nye satsingen i fjor.
Med Subarus ekspertise på firehjulsdrift og Toyota kunnskap om elektrifiserte drivverk gjennom sin lange satsing på hybridbiler, er det all grunn til å ha høye forventinger spesielt rundt de elektriske SUV-modellene som kommer ut av e-TNGA-plattformen.
Det er litt uklart når den som Toyota nå pirrer med faktisk kommer, men de har lovet mer info innen de kommende månedene. Så 2022 er kanskje ikke et dårlig tips?
‒ Toyota vil om kort tid ta neste skritt i utrullingen av den kommende batterielektriske porteføljen ved å vise en helt ny mellomstor SUV. Allsidigheten og fleksibiliteten til e-TNGA-teknologi lar oss designe og skape kjøretøy som ikke bare er batterielektriske, men som også er spennende å kjøre og som er vakre, sier Koji Toyoshima, visedirektør ved ZEV-fabrikken.
Les også: