Her er elbilversjonen av Porsche Macan

Nå er veitestene i gang for elbilen som skal komme i 2023.


Porsche har gjort tre store og smarte ting i dette årtusenet. Først tok de spranget over til SUV-segmentet med Cayenne i 2002, så klinket de til med mer kompakt SUV i form av Macan i 2014, og til slutt tok de steget inn i elbilverden med Taycan i 2019.

Man skal helst ikke tulle altfor mye med suksessoppskrifter, så det var mange som hevet øyenbrynene da Porsche meldte i 2019 at Macan skulle bli en elbil.

-->
Nå viser det seg at det ikke var så dramatisk som det kanskje hørtes ut som, for Porsche understreker nå at den tradisjonelle Macan-utgaven også skal få leve videre ved siden av den elektriske Macan-utgaven. Så ja, det blir en med bensinmotor og en med elmotor, så her blir det en aldri så liten helgardering av tyskerne.

Det er jo bra for mange av kundene utenfor Europa, men her på det gamle kontinentet handler det meste nå om elbiler og dermed det elektriske utgaven av Macan.

Porsche begynte utviklingen av denne allerede i 2017, altså før presenterte en oppdatert utgave av den opprinnelige Macan-modellen i 2018.

Og etter snart fire år med planlegging, testing, utvikling og bygging har endelig Porsche fått luftet prototyper av den kommende elbilen ute på veiene, og slik ser to av de noe kamuflerte bilene ut.

Den store nyheten med den elektriske versjonen av Macan er at Porsche for aller første gang tar i brukt en helt ny elbil-plattform kalt PPE som de har utviklet sammen med Audi, og da er det lov til å ha høye forventinger.

For PPE åpner i likhet med den Taycan er bygd på for lynrask lading, men også potensielt svært lang rekkevidde.

Audi har nemlig allerede vist fram en prototype av en elbil som de har sette sammen på PPE, nærmere bestemt Audi A6 e-tron concept. Og i tillegg til lynlading på 270 kW kunne også konseptet skryte av et batteri på 100 kW, og dermed en rekkevidde på over 700 kilometer.

Hva el-Macan faktisk får av spesifikasjoner er selvsagt for tidlig å si, men det er lov å håpe på noe ganske spektakulært.

‒ I likhet med Taycan, vil den helelektriske Macan, med sin 800-volts arkitektur, tilby typisk Porsche E-Performance, sier styremedlem Michael Steiner, og legger til at lang rekkevidde og hurtiglading skal være «best i klassen».

‒ Den helelektriske Macan vil være den sportsligste modellen i sitt segment, slår han fast.

Porsche startet altså jobben med å utvikle den elektriske Macan i 2017, og har siden fokusert svært mye på digital utvikling. Faktisk så mye at de har laget 20 digitale prototyper som har gått gjennom en rekke tester som aerodynamikk, energiforbruk, drift og akustikk.

‒ Vi samler regelmessig dataene fra de forskjellige avdelingene og bruker dem til å bygge opp et komplett, virtuelt kjøretøy som er så detaljert som mulig, forklarer Andreas Huber, leder for digitale prototyper hos Porsche.

Fordelen med at prosessen nå er så digitalisert er at de raskt kan oppdage konflikter som kan oppstå, for eksempel at designet kan gi god luftflyt men på samme tid skape innvendig støy. Slike ting oppdages nå før Porsche lager fysiske eksemplarer av bilen.

Et viktig område er selvsagt aerodynamikk, ettersom rekkevidden har en helt annen betydning for elbiler enn for de med en stor bensintank. Men en annen utfordring er temperaturen, hvor de tidligere måtte fokusere på å holde forbrenningsmotoren mellom 90 og 120 grader.

Nå er det eldriften og ikke minst batteriet som er fokus, og da spesielt med en bil med 800 volt og potensielt lynrask lading. Om tempen på utsiden i tillegg er høy vil enkelte komponenter kunne nå kritiske temperaturer, og dette har også vært fokus for ingeniørene som utvikler den elektriske utgaven av Macan.

En annen fordel med å utvikle digitale prototyper er at Porsche ikke trenger å teste bilene like mye ute på gatene, noe som gir mindre utslipp og er dermed bedre for bærekraften.

Og Porsche har kommet opp med en ganske så kul løsning for å se hvordan innsiden og førermiljøet fungerer, nemlig en simulator. Sjekk denne løsningen for Macan:

Men Porsche må selvsagt også lage fysiske prototyper, og de har nå klar de første som skal testes utenfor utviklingssenteret i Weissach.

De første bilene har nå forlatt området for å starte på det som skal bli en voldsom testrunde, og innen de er lansert skal de tilbakelegge tre millioner kilometer under forskjellige forhold rundt om på kloden.

Dette er altså ikke den eneste Macan-versjonen Porsche nå utvikler, for de er lite hypp på å gi den populære SUV-modellen nådeskuddet i andre markeder som ikke er helt klare for elbiler.

‒ I Europa fortsetter etterspørselen etter elbiler, men endringstakten varierer veldig over hele verden. Derfor skal vi lansere en annen konvensjonelt drevet etterfølger til den nåværende Macan i løpet av 2021, bekrefter Steiner.

Det betyr altså en ny bensindrevet versjon i år, før en helelektrisk PPE-versjonen skal følge i 2023.  

Og slik ser den ut:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter