Så sent som i november avduket BMW endelig sitt elektriske flaggskip som har gått under navnet iNext siden den ble vist fram første gang på selveste 17. mai i 2018.
Kanskje det var en grunn til at det tyske merket valgte akkurat den dagen, for denne har allerede rukket å bli en ekte Norges-venn. Etter at det ble klart at bilen skal hete iX i forrige måned, har to prototyper satt kurs for Norge.
-->
Modellen har nemlig ganske så dårlig med tid, ettersom alt må fungere optimalt før den går inn i serieproduksjonen til sommeren. Det betyr en rekke stresstester også under vanskelige forhold, som Norge til tider kan by på.
Nå testes en rekke systemer for kalde og krevende forhold, som ulike innstillinger og programmering av kjøre- og fjæringssystemene, de elektriske motorene, firehjulsdriften, ladeteknologien, høyspenningsbatteriene og varmestyringen.
Selv om designet til BMW iX nå er kjent, vil prototypene fortsatt beholde kamuflasjemønsteret helt frem til serieproduksjonen starter.
Nå er det ikke så veldig vanlig at bilprodusenter sender kamuflasjekledde prototyper til Norge, selv om flere bilmerker gjennomføre mer eller mindre hemmelige tester av kommende bilmodeller også her. Nord-Sverige er en mer vanlig destinasjon for kommende biler, ettersom det er bygd opp et stort vinterteststed for bilindustrien i Arjeplog.
Men med inntoget av elbiler har Norge plutselig blitt et viktig testland også for de som har nye elbiler på gang, og slike har som kjent BMW flere av.
Flaggskipet iX som byr på 5. generasjon av BMW eDrive-teknologien har altså allerede rukket å stifte bekjentskap med arktiske veier og infrastruktur, og har fått kjørt seg fra øde, finske landeveier til Magerøya og velkjente Nordkapp.
Målet til BMW har vært å teste ut det det intelligente firehjulsdrift-systemet BMW xDrive sammen med framdrifts-systemet under spesielt krevende vei- og værforhold.
BMW sier at sporete og isete veier og plutselige ispartier på nordsiden av polarsirkelen som ganske ideelle forhold for å få testet ut og koordinert motorstyringsteknologien, de elektriske firehjulsdriftene og fjæringskontrollsystemene, for målet er en ganske så perfekt dynamikk uavhengig av hvor bilen befinner seg her i verden.
Tyskerne jakter også på løsninger som gir et ekstremt lavt kombinert strømforbruk, mindre enn 21 kWh per 100 kilometer, og da bør kalde og nordlige vinterveier by på gode utfordringer.
BMW iX er også den første modellen som er basert på en ny arkitektur fra BMW-gruppen, og denne er spesielt utviklet for elbiler.
Elbilen byr også på siste generasjon av eDrive-teknologi som skal gi enda bedre effektivitet. Bilens to elektriske motorer, produsert uten bruk av sjeldne mineraler, sørger for full firehjulsdrift og leverer en samlet effekt på over 500 hk. 0-100 km/t går unna på under fem sekunder.
Den kommende modellen skal også by på rekkevidder over 600 kilometer, noe blant annet et batteri på mer enn 100 kW skal sørge for. Den har også ny lade-teknologi som åpner for hastigheter over 200 kW, og skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter. 10 minutters lading med full effekt vil gi 120 km rekkevidde.
Nordkapp-besøket blir ikke det eneste for iX før bilen går inn i masseproduksjon. BMW sponser en rekke store idrettsarrangementer, inkludert verdenscupen i skiskyting. Og der er planene at det skal avvikles en runde i Holmenkollen i mars, og i så fall blir det kommende elektriske flaggskipet å se ved standplassen rett ved siden av den berømte hoppbakken.
Produksjonen av BMW iX starter i Dingolfing, Tyskland til sommeren, og de første bilene kommer til Norge til høsten ‒ med lansering i november 2021.
– Med BMW iX tar vi et markant steg videre i vår satsing på elektrisk mobilitet, med bærekraft og ren kjøreglede i høysetet. Helt siden vi viste konseptbilen for første gang har vi opplevd stor interesse. Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger til våren. I mellomtiden er det selvsagt gledelig å se at BMW iX allerede har blitt en Norges-venn, sier den norske kommunikasjonsdirektøren Marius Tegneby.
Les også: