Verstingen Hummer blir elektrisk, og førsteutgaven byr på 1.000 hestekrefter, klarer 60 prosents bakker og lades med 350 kW. Og ja, har en rekkevidde på 563 kilometer.
Det finnes verstinger, og så finnes det en versting. Den går under navnet Hummer, og er kanskje det aller villeste som noensinne er masseprodusert i bilverden.
Bølla ble født ut av de militære terrengaktige bilene kalt Humvees, og det var ingen ringere enn Arnold Schwarzenegger som sørget for nettopp det.
-->
Skuespilleren var på 1970-tallet Mr. Olympia, den bokstavelig talt største bodybuilderen i verden, og ble klodens tøffeste mann da han spilte rollen som Terminator i film-serien med det samme navnet.
Og er du verstingen, må du ha noe skikkelig verst som du kan kjøre rundt med. Så Arnold ga beskjed til GM om at han ville han en privat Humvee, noe som var startskuddet for masseproduksjon av verstingen i bilverden ‒ Hummer.
Men nye tider har innhentet både Arnold og Hummer, og førstnevnte ble etter hvert guvernør i California og en miljøforkjemper av rang. Miljøverstingen Hummeren ble selv pensjonert i 2009, men aldri helt glemt.
For nå gjenoppstår den i en form som også pensjonerte Arnold kan nikke godkjennende til, nemlig som en elektrisk versting.
‒ Den helt nye GMC Hummer EV blir den første i sin rase ‒ en helelektrisk superbil med null utslipp og null grenser, sier Al Oppenheiser, sjefingeniør for Hummer EV.
‒ Den vil kunne kjøre nesten hvor som helst, på eller utenfor veien, og kombinerer heseblesende ytelse med en nesten lydløs kjøretur, slår han fast.
GM går så seriøst til verk når de skal lage en elektrisk Hummer at de like godt har bygd seg en ny plattform. Denne er passende nok kalt Ultium, og skal legge til rette for optimal rekkevidde og ‒ i Hummers tilfelle ‒ ville ytelser.
GM gjør som Porsche og går for en arkitektur med 800 volt, og har utviklet en ny batteripakke med 24 moduler som gjør at cellene kan plassere både vertikalt og horisontalt i pakken. GM har også forsket på hvordan batteriene lages, og har kommet opp med en ny metode som tar ned bruken av kobolt med hele 70 prosent i forhold til forrige generasjon batterier fra GM.
I Hummer EV er det to lag med vertikale cellemoduler, noe som gjør at førsteutgaven av det elektriske beistet skal kunne rulle over 563 kilometer før ladekabelen må fram. Det er i så fall intet mindre enn imponerende.
Imponerende er også ladefarten når kabelen først må fiskes fram, for om ladestasjonene tillater det slurper den i seg strøm med en fart på 350 kW. Her har GM kommet opp med en metode som gjør at bilens volt skifter fra den normale 400 volt til 800 volt når den lades. Det betyr igjen at den kan sluke rundt 160 kilometer med rekkevidde i løpet av ti minutter.
Alt dette er bra, men siden dette handler om en Hummer så er jo kreftene som bor i den ganske så vesentlig.
GMC har ikke de eksakte hk, men estimerer at førsteutgaven får 1.000 hk og et dreiemoment på 15.500 Nm målt på hjulene ‒ som selvsagt er firehjulsdrevet. Det er en elmotor foran og to bak, og pakken sørger for at 0-100 km/t går på rett i overkant av tre sekunder.
‒ Dette er en utrolig demonstrasjon på hvor raskt 1.000 hk og 15.500 Nm av elektrisk kraft kan bevege deg ‒ uavhengig av kjøretøyets størrelse, sier Oppenheiser.
‒ Det kommer til å gjøre deg smilende ‒ hver gang!
Vi tviler ikke.
Det er også all grunn til å smile om du lufter Hummer EV i terrenget.
Bilen kommer med fire predefinerte kjøremoduser, på amerikansk kalt Normal, Tow/Haul, Off-Road og Terrain, og hver av disse stiller inn chassis og drivverket på forskjellige måter. Det er også en egen programbar modus kalt My Mode, og her finner du også en med det fryktinngytende navnet Adrenaline Mode.
Hummer er en diger bil, den måler 5,5 meter i lengden, og byr på en bakkeklaring på 25 centimeter. Men det er i standard modus, så det er faktisk mulig å forhøye denne til hele 40 centimeter ‒ det bør vel holde?
En annen ting som er viktig i terrenget er svingradius, og 5,5 meter med bil lover jo ikke veldig bra. GMC har løst dette ved at det også er mulig med firehjulsstyring, og da går svingradiusen fra 13,5 meter til 11,3 meter.
For å overvåke det hele kommer Hummer EV også med en pakke kalt ProGrade Trailering Technolog, som inneholder teknologi som holder øye med både bilen og terrenget rundt.
Demperne kan bevege seg hele 13 tommer, og Hummer EV kan kjøre opp ‒ og ned ‒ bakker på 60 prosent, og vasser mer enn gjerne gjennom vann med en dybde på opptil 61 centimeter.
Hummer EV er selvsagt også moderne på alle andre fronter, og kommer blant annet med GM’s pakke med selvkjørende assister kalt Super Cruise og en 13,4-tommers berøringsskjerm på innsiden.
GMC kjører på med tre utgaver av Hummer EV, i tillegg til Edition 1 som allerede er utsolgt.
Innstegsversjonen er Hummer EV2 som kommer med to motorer, minst 402 kilometer rekkevidde og 625 hk. Denne kommer våren 2024.
Ett år før kommer Hummer EV2x, som også byr også på to motorer og 625 hk. Men nå er rekkevidden på minst 482 kilometer.
Den tredje er kalt EV3x, og her snakker vi 800 hk og minst 482 kilometer. Hummer EV starter på 80.000 dollar, mens EV3x vil koste amerikanerne 100.000 dollar. Dette blir den første etter First Edition, og skal være klar høsten 2022.
Men allerede nå er det klart for den første og aller verste, og som sagt byr Hummer EV Edition 1 på tre motorer, 1.000 hk og en rekkevidde på minst 563 kilometer. Denne koster 112.595 dollar, og skal vi gjette på at en av de som har sikret seg denne er selveste Arnold?
Her er bilder av GMC Hummer EV, den elektriske verstingen:
Les også: