Her er den, Taycan Turbo og Turbo S

Det føles som en liten evighet, men nå har Porscheavduket Taycan ‒ både som Turbo og Turbo S.


Det har gått ganske så eksakt fire år siden Porsche viste
fram Taycan for første gang. Den gang het elbilen Mission E, men fikk i fjor
navnet den nå er kjent under ‒ Taycan.

Siden har Porsche holdt trykket rundt den kommende elbilen
konstant høyt, og spesielt de siste månedene har produsenten kjørt på med nye «avsløringer»
og detaljer rundt elbilen.

-->
Alt har vært timet opp mot 4. september, dagen da de endelig
skulle vise bilen i sin helhet.

Og den dagen har altså kommet, og Porsche var ikke snauere
enn at de kjørte på med verdenspremiere på tre forskjellige kontinenter.

På samme tid ble nemlig Taycan avduket på tre steder med klare klimaprofiler: Niagara Falls på grensen mellom USA og Canada med sine veldige fosser, på Neuhardenberg utenfor Berlin med sin digre solcellefarm, og Pingtanøya 150 kilometer unna Fuzhou i Kina med sin enorme vindmøllepark.

Porsche slår like godt til med to versjoner av Taycan fra
start av, Taycan Turbo og Taycan Turbo S. Som vanlig når det kommer til Porsche
er S-versjonen den mest potente av de to.

Begge modellene har dog den samme batteripakken på 93,4 kWh,
og elmotoren kommer i utgangspunktet med 625 hestekrefter.

Men det finnes også en overboost-funksjon i forbindelse med
en startkontroll, og her skiller Porsche klinten fra hveten ‒ eller Turbo fra
Turbo S om du vil.

Mens Taycan Turbo da har 680 hk å ta av, spretter flaggskipet
Turbo S opp til hele 761 hk. Dreiemomentet varierer også veldig, 850 Nm for
Turbo og hele 1.050 Nm for Turbo S.

Dette gir store utslag i akselerasjonen, for mens Taycan
Turbo bruker 3,2 sekunder på 0-100 km/t nøyer Taycan Turbo S seg med 2,8
sekunder.

Tesla trekkes gjerne fram når det skrives om Taycan, og
tyskerne har nok følt presset av sedanen Model S som har en latterlig sprek
utgave kalt P100D med Ludicrous-modus. Denne klarer 0-100 km/t på 2,6 sekunder,
men vi vet at Porsche ofte er forsiktige med sine 0-100-tall, så hvordan Taycan
Turbo S klarer seg mot den blir spennende å se. Det blir garantert jevnt.

Porsche har dog vist at Taycan kan klare ekstreme
akselerasjoner et utall ganger på rad (en journalist gjorde 0-200 km/t 26
ganger på rad under 10 sekunder), noe en P100D sliter med å kopiere.

Men for å avslutte Tesla-greia, Porsche vil uansett ha en
jobb å gjøre når amerikanerne kommer med Roadster-modellen de planlegger. Den
skal nemlig klare 0-100 km/t på under 2 sekunder…

Ok, tilbake til Taycan.

De to forskjellige versjonene slår også ut i rekkevidden, men
denne gang er det Turbo-versjonen som går vinnende ut. For Turbo S har en
oppgitt rekkevidde på 412 kilometer, mens Turbo har en rekkevidde opp mot 450
kilometer.

S-versjonen er også mer spekket for racerbanen med ting som
større bremser, felger og bredere dekk, og den er til og med litt lavere enn
den rene Turbo-versjonen.

At Porsche tenker racerbane med Turbo S er dekkprofilen et
klart eksempel på, for de bak er på hele 305/30. Det er bredt og lavt!

Her er lanseringsvideoen av Taycan Turbo S:

Ladingen er derimot den samme på begge versjonene, og takket
være et system på 800 volt kan Taycan lade ganske så raskt om du finner den
rette ladestasjonen. Med en hastighet på 270 kW kan den lade 100 kilometer
rekkevidde på bare 5 minutter, og opp til 80 prosent på 22,5 minutter.

Vi har lært at elbiler ikke har gir, men det vil ikke
Porsche høre noe om. Så de har puttet inn to gir i Taycan, en for akselerasjon
og en for høye hastigheter opp mot toppfarten som er på 260 km/t. Taycan har for
øvrig også to elmotorer, så den kommer med firehjulsdrift.

Norsk pris på de to versjonene er også klare, og de passerer
millionen med god margin.

Porsche Taycan Turbo starter på 1.324.900 kroner, mens Taycan
Turbo S har fått en startpris på 1.608.900 kroner.

Ellers er det meste andre allerede kjent før
verdenspremieren, men det vi ikke har sett er bilder av Taycan helt uten
kamuflasje og den komplette innsiden.

Det kan vi nå.

Her er Porsche Taycan Turbo og Turbo S.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter