Å lage en ny Ghost er ingen liten oppgave for Rolls-Royce, for vi snakker om bestselgeren som skal fange selve essensen i det luksuriøse merket. Og det skal den helst ikke gjøre med å vise at dette er en sykt dyr bil, den skal være enkel og minimalistisk.
Vel, ifølge Rolls-Royce skal den det. Dette er «folkebilen» som de introduserte i 2009, og som er den mest suksessfulle bilmodellen i dobbelt-R’ens 116 år lange historie.
-->
Men, det er uansett ingen som ikke skjønner at dette er en Rolls-Royce Ghost, en bil for de rike og bemidlede som liker seg aller best i baksetet. En for de som forlanger det aller beste, ellers bytter de like godt bil.
En ny aluminiums-plattform sørger for det samme utgangspunktet som for både Phantom og Cullinan, og et nytt understell kalt Planar skal sørge for at bilen flyter gjennom trafikken uten at en dråpe går til spille i de fylte krystallglassene bak.
Kjøringen bør også gå greit, for under det svære panseret befinner det seg en 6.75-liters twinturbo V12 med 571 hk og 850 Nm. Og den er ifølge RR selv verdens stilleste V12-motor.
For en annen ting som er viktig i en RR er lyden, eller mangelen av lyden. Stillheten sikres blant annet av 100 kilo lydisolerende materialer, doble lydisolerende ruter og dekk som har et lydisolerende materiale inne i seg.
Ja, selv støyen fra bagasjerommet har fått kjørt seg, og de kloke hodene hos britene lagde like godt et kanalsystem som drar de uvelkomne frekvensene rett ut av bilen.
Den nye dynamiske og superluksuriøse sedanen har vokst videre til 5,54 meter i lengden og 1,97 meter i bredden, og er for første gang utstyrt med firehjulstrekk og firehjulsstyring.
De som har åpnet dører på slike luksusdoninger vet at disse også veier sine kilo, så Rolls-Royce har like godt utviklet servodører. Jepp.
De i baksetet kan trekke i dørhåndtaket en gang, deretter sjekke at det er klart, og deretter trekke dørhåndtaket og holde posisjonen. Dørene åpner seg automatisk til dørhåndtaket slippes, og du kan stige ut.
På innside kan høysensitive sensorer sjekke luften, og er den dårlig setter flitrene i gang med å jobbe ‒ og de tar til og med nanopartikler.
Det er selvsagt LED-lys både på innsiden og utvendig, luksuriøse materialer, førerassistenter, teknologi og nettverksmuligheter så det holder, og et lydanlegg med 18 høyttalere og 1.300 watt.
Så nei, vi kan vel ikke si at en Ghost er minimalistisk, kan vi, RR?
Det er heller ikke prisen. Over 200.000 pund i England, før skatt. Hva den koster i Norge vet vi ikke, men billig blir den iallfall ikke.
Men nå er det nok ganske så få potensielle norske kunder, og det vi andre er aller mest interesserte i når det kommer til nye Ghost er bildene.
Så her har du alle de som Rolls-Royce nå har offentliggjort sammen med lanseringen av nye Ghost, Rolls-Royce mestselgende bil:
Les også: