Her er de åtte sikreste bilene 2019

Euro NCAP har delt ut 2019-prisene til de mest kollisjonssikre bilene i seks forskjellige klasser. Den store vinneren er Tesla.


Heldigvis blir bilene stadig sikrere, iallfall når det
kommer til kollisjoner. For både Euro NCAP selv og EU setter stadig strengere
krav, noe som resulterer at både de på innsiden og utsiden av nye biler kan
føle seg enda sikrere.

Dette kommer klart til syne i Euro NCAP-testene.

Av de 55 modeller (59 modellversjoner) som ble testet i
2019, var det kun 14 som ikke oppnådde toppscoren 5 stjerner.

Ni av testbilene fikk brukbare 4 stjerner, mens fem av
testbilene skuffet med kun 3 stjerner.

En av disse var det kinesiske merket Aiways, og de lovte
umiddelbart å rette opp feilene og komme med en oppgradert og enda mer sikker U5-modell.

 

Så ja, vi kan helt klart takke Euro NCAP for at bilene
faktisk blir sikrere.

41 biler fikk altså toppscore, og 2019 var et meget
imponerende år når det kommer til Euro NCAP-score.

Alle modeller som får 5 stjerner fortjener heder og skryt, men
det er nå en gang slik at noen er litt sikrere enn andre.

Euro NCAP har delt bilene opp i forskjellige klasser, og
plukket ut de sikreste i hver av disse.

Du reagerer kanskje litt på at vi skrev åtte biler i tittelen,
og fulgte opp med at det kun er seks klasser i ingressen?

Forklaringen er ganske så enkel ‒ det ble delt seier i to av
kategoriene, så dermed er det åtte biler som kan skryte på seg benevnelsen «årets
sikreste i 2019».

La oss ta klassene en for en.

Store familiebiler: Tesla Model 3 og BMW 3-serien

Allerede i den første kategorien peker Tesla seg ut. Elbilprodusenten imponerer ikke kun på rekkevidde, men bilene er også bunnsolide når det kommer til kollisjonssikre.

Det viser Tesla Model 3 (bildet over).

Den tok topplassen i kategorien, men må finne seg i å dele
akkurat den æren med BMW 3-serie som endte på eksakt samme poengsum som Model 3.

 

3-serie var litt bedre på beskyttelse av myke trafikanter,
mens Model 3 var hakket over på sikkerhets-assistenter.

Her en krasjet 3-serie:

Plassen bak vinnerne tok Skoda Octavia.  

Store SUV/terreng: Tesla Model X

Tesla hanker også inn hovedprisen i denne kategorien, og Model X er i likhet med Model 3 en svært så kollisjonssikker bil.

Nærmest Model X kom Seat Tarraco.

Små familiebiler: Mercedes CLA

Mercedes har oppgardert sin kompakte CLA, og det har
resultert i en svært så sikker bil.

Nærmest CLA kom Mazda 3.

Små SUV/MVP: Subaru Forester

Subaru er kanskje ikke det første merket man tenker på når
det kommer til kollisjonssikkerhet, men Forester scoret aller best av samtlige
modeller i denne populære klassen.

Aller nærmest Forester kom Mazda CX-30 og Volkswagen T-Cross,
som altså endte opp på samme poengsum.

Supermini: Audi A1 og Renault Clio

Selv om de aller minste bilene i utgangspunktet tåler mindre enn større biler, er de også sikre.

Spesielt Audi A1 (bildet over) og Renault Clio (bildet under) imponerte under krasjtestene i fjor, og var det beste blant de mest kompakte bilene.

Nærmest disse kom Ford Puma.

Hybrid og elektrisk: Tesla Model 3

Ettersom Tesla allerede har vunnet to kategorier, er det naturlig at det amerikanske merket også stakk av med tittelen i denne klassen.

Og det var den rimeligere Model 3 som knep seieren, tett
etterfulgt av Model X.

Vi gratulerer de åtte vinnerne, og selvsagt de 41 modellene
som stakk av med 5 stjerner. Godt jobbet!

Her krasjes de åtte vinnerne, og som vi ser går det hardt
utover bilene når de testes.

Les også: