Heldigvis blir bilene stadig sikrere, iallfall når det
kommer til kollisjoner. For både Euro NCAP selv og EU setter stadig strengere
krav, noe som resulterer at både de på innsiden og utsiden av nye biler kan
føle seg enda sikrere.
2019, var det kun 14 som ikke oppnådde toppscoren 5 stjerner. Ni av testbilene fikk brukbare 4 stjerner, mens fem av
testbilene skuffet med kun 3 stjerner. En av disse var det kinesiske merket Aiways, og de lovte
umiddelbart å rette opp feilene og komme med en oppgradert og enda mer sikker U5-modell. Så ja, vi kan helt klart takke Euro NCAP for at bilene
faktisk blir sikrere. 41 biler fikk altså toppscore, og 2019 var et meget
imponerende år når det kommer til Euro NCAP-score. Alle modeller som får 5 stjerner fortjener heder og skryt, men
det er nå en gang slik at noen er litt sikrere enn andre.
plukket ut de sikreste i hver av disse. Du reagerer kanskje litt på at vi skrev åtte biler i tittelen,
og fulgte opp med at det kun er seks klasser i ingressen? Forklaringen er ganske så enkel ‒ det ble delt seier i to av
kategoriene, så dermed er det åtte biler som kan skryte på seg benevnelsen «årets
sikreste i 2019». La oss ta klassene en for en. Store familiebiler: Tesla Model 3 og BMW 3-serien

akkurat den æren med BMW 3-serie som endte på eksakt samme poengsum som Model 3. 3-serie var litt bedre på beskyttelse av myke trafikanter,
mens Model 3 var hakket over på sikkerhets-assistenter. Her en krasjet 3-serie:



resultert i en svært så sikker bil. Nærmest CLA kom Mazda 3. Små SUV/MVP: Subaru Forester

det kommer til kollisjonssikkerhet, men Forester scoret aller best av samtlige
modeller i denne populære klassen. Aller nærmest Forester kom Mazda CX-30 og Volkswagen T-Cross,
som altså endte opp på samme poengsum. Supermini: Audi A1 og Renault Clio Selv om de aller minste bilene i utgangspunktet tåler mindre enn større biler, er de også sikre.



etterfulgt av Model X. Vi gratulerer de åtte vinnerne, og selvsagt de 41 modellene
som stakk av med 5 stjerner. Godt jobbet! Her krasjes de åtte vinnerne, og som vi ser går det hardt
utover bilene når de testes. Les også: