Annonse
Hjem Elbiler Her er dashbordet til Porsche Taycan

Her er dashbordet til Porsche Taycan

Tidligere i uka viste Porsche oss et glimt av innsiden til Taycan i forbindelse med en avtale med Apple gjør det mulig å strømme musikk i elbilen, og nå viser de resten av dashbordet.

Opprinnelig, tror iallfall vi, skulle Porsche holde Taycan mest mulig hemmelig fram til Frankfurt Motor Show i neste måned.

Men de har selv vært så ivrig rundt den kommende modellen at det bare har måtte vise den fram.

Designet ble avslørt ganske så kjapt, men de har prøvd å kamuflere innsiden slik at de iallfall hadde noe nytt å vise fram i Frankfurt.

Men så kom nyheten om at de har inngått en avtale med Apple som åpner for å strømme Apple Music direkte i bilen, og det første offisielle bildet av innsiden fulgte annonseringen.

Saken fortsetter under Annonsen

I tillegg har stadig nye, og dårlige, bilder av innsiden lekket ut, så Porsche har nå sluppet flere bilder som viser deler av kupeen og stort sett hele dashbordet.

Det første som slår oss er at det virker som at det er så mange symboler og skjermer at man nesten må være ingeniør for å kjøre denne. Men slik er det vel i den digitale alderen?

Porsche sier selv at de er inspirert av det originale dashbordet til 911 fra 1963, og målet har vært å omforme dette til en digital og moderne versjon.

Og en ting skal de ha, det er stilfullt og elegant løst.

De sier selv: «Instrumentpanelet har et rent, minimalistisk og ultramoderne design, og betjeningen av kontrollene er rask og fri for distraksjoner. Den frittstående, buede instrumentklyngen danner det høyeste punktet på dashbordet. Den er tydelig fokusert mot sjåføren, og sikrer at all info som trengs for å kjøre er i siktelinjen».

Skjermen med instrumentene rett foran rattet er på 16,8 tommer, og er buet og rammeløs ‒ inspirert av moderne mobiltelefoner.

Føreren kan velge mellom fire kjøremoduser som forvandler instrumentklyngen. Vi vet ikke hva de eventuelt heter på norsk, så vi bruker de engelske benevnelsene:

  • Classic mode: Viser de klassiske runde instrumenter, typisk for Porsche. Turtelleren i midten er erstattet av et kraftometer (viser kraftforbruket).
  • Map mode: Her erstatter kartet kraftometeret i midten.  
  • Full Map mode: Her tar kartet all plassen.
  • Pure mode: Viser de viktigste kjøredetaljene, som fart, trafikkskilt og navigasjon ved bruk av små piler.

I tillegg er det små berøringssoner på hver kant av skjermen, som styrer ting som lyset og chassisfunksjoner. Derfor er skjermen også bredere enn rattet, og skal minne om den originale 911.

Rattet har selvsagt sine styrenheter samt en rund knapp hvor to kjøremoduser kan velges fra, og Porsche byr også på et GT-ratt som blant annet åpner for enda flere kjøremoduser.

I midten øverst finner vi en sentralt plassert infotainmentskjerm på 10,9 tommer, og igjen har de gått for et slags glassdesign som kan minne om moderne smarttelefoner.

Skjermen på bildet er større enn 10,9 tommer, for den strekker seg helt over til passasjerdelen. Dette åpner for at personen i passasjersetet foran også styre sin egen skjerm.

Men dette er ekstrautstyr, så om man «kun» går for standardversjonen er det 10,9-tommeren man må klare seg med. Spørs om den i passasjersetet er fornøyd med akkurat det…

Midtkonsollskjermen har effektiv fjernet de fleste fysiske knappene, vel, vi kan kanskje like godt si alle? Vi ser iallfall ingen.

Også denne skjermen på 8,4 tommer følger mobiloppskriften, noe som også gjør designet komplett.

Bildet avslører for øvrig at den har en rekkevidde på 286 kilometer med 75 prosent igjen på batteriet.

I mangelen på fysiske knapper kan du heldigvis si «Hey, Porsche», og gi den talekommandoer som den forhåpentlig lystrer.

Porsche sier at de har lagt alle de viktigste innstillingene som raske valg, slik at det for eksempel skal være mulig å stille inn Porsche Active Suspension Management (PASM) på en enkel og grei måte.

Skjermen gir også tilbakemeldinger som vi kjenner igjen fra moderne smarttelefoner, noe som skal gjøre det enklere å for eksempel justere temperaturen.

Porsche har foreløpig ikke vist noen bilder av selve kupeen, så det venter de kanskje med til Frankfurt?

Men de har iallfall delt noen tegninger som viser deler av den, og her er de sammen med det første bildet av dashbordet de viste tidlig i forrige uke. Ja, det i forbindelse med Apple Music.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,848FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker