Tilbake i 2007 overrasket et helt ukjent merke med å klyve helt til topps på tronen som den raskeste serieproduserte bilen her i verden.
Det var SSC Ultimate Aero, og bilen kunne skilte med 1.287 hestekrefter kombinert med en vekt på under 1.300 kilo ‒ en nærmest uslåelig kombinasjon.
-->
SSC Ultimate Aero gjorde unna sprinten til 100 km/t på 2,6 sekunder, og nåla stoppet ikke før den nådde 412 km/t. Dette var det aller råeste som var mulig å få tak.
Det likte selvsagt ikke de etablerte supermerkene, og Bugatti satte skapet på plass da de erobret fartsrekorden i 2010. Men Shelby SuperCars (SSC) deppet ikke altfor mye, og var allerede da i gang med å utvikle en ny modell.
I mellomtiden har det blitt satt nye fartsrekorder, og en av de to magiske grensene ble brutt for et drøyt år siden.
Også denne rekorden havnet hos franske Bugatti, som klarte å pushe en Chiron opp i vanvittige 304,733 mph ‒ det er sjuke 490,484 km/t det. Dette var første gang en serieprodusert bil bikket 300 mph.
Dermed gjenstår det en drømmegrense, den på 500 km/t.
Ting har ikke helt gått som SSC North America så får, og utviklingen av etterkommeren til Ultimate Aero har møtt en masse hindringer. Men amerikanerne har ikke gitt opp, og tidligere i år kunne SSC endelig vise en video av Tuatara som luftet seg på seg på landeveien.
Målet var altså å lage verdens raskeste bil målt i toppfart, og i tillegg til en særs velutenkt aerodynamikk byr Tuatara på en V8 som presser ut 1.350 hk om det fylles 91 oktan. Men spanderes det E85 øker musklene til formidable 1.750 hk, og da går lynfort.
Faktisk så fort at den har skrevet seg inn i rekordboken.
SSC North America har tatt den profesjonelle racerføreren Oliver Webb og en Tuatara til Nevada-ørkenen utenfor Las Vegas, og med seg har de hatt offisielle dommere som skulle bivåne det hele. Målet var nemlig ny fartsrekord.
Og Webb er åpenbart en som ikke er skyggeredd, for snittet endte på 508,73 km/t på de to forsøkene fram og tilbake på banen ‒ akkurat som Guinness forlanger. Først noterte de seg for 484,53 km/t, før de slo til med 532,93 km/t (331,5 mph) på tilbakeveien.
‒ Det bor utvilsomt mer i den, slår Webb fast.
‒ Om forholdene hadde vært bedre, og er jeg sikker på at vi hadde kjørt raskere. Da jeg nådde 331 mph økte Tuatara med nesten 20 mph i løpet av de fem siste sekundene, og dro fortsatt bra. Som jeg sa til Jerod, bilen hadde fortsatt ikke tømt seg for krefter. Sidevind sørget for at vi ikke nådde grensen.
Jerod heter Shelby til etternavn, og er administrerende direktør for merket.
‒ Det har gått ti år siden vi holdt rekorden med vår første bil, Ultimate Aero, og Tuatara er i en liga for seg selv, slår sjefen fast.
‒ Ytelsene reflektere den dedikasjonen og fokus vi har fulgt for å klare denne prestasjonen, og vi var ikke langt unna de teoretiske tallene. Denne rekorden skal bli tøff å slå.
Ikke bare er Tuatara verdens raskeste bil målt i snittfart, for den satte også tre andre rekorder på sin ferd inn i rekordboken.
Raskest flyvende mile på offentlig vei: 503,92 km/t (313,12 mph)
Raskest flyvende kilometer på offentlig vei: 517,16 km/t (321,35 mph)
Høyest toppfart på offentlig vei: 532,93 km/t (331,15 mph)
For å få godkjente rekorden måtte Tuatara innfri flere krav:
Må være serieprodusert
Må kjøre fram og tilbake i samme retning innen en time
Må kjøre på offentlig vei
Må ha godkjent GPS som måler farten
Må ha gatedekk og ikke ha spesialdrivstoff
SSC har altså brukt 11 år på å lage Tuatara, og har som med forgjengeren Aero også fokusert veldig på aerodynamikk under utviklingen.
Og kombinerer man dette med en motor på over 1.700 hk går det altså styggfort.
Top Gear har fått videoen av rekordforsøket som ble filmet Driven Studios, som skal lage en dokumentar av det hele.
Og slik ser det ut når Tuatara dundrer av gårde i over 500 km/t som den aller første serieproduserte bilen:
Les også: