Den elektriske strategien til Ford er like enkel som den er genial. Først lage en helelektrisk utgave av tre viktige modeller i tre viktige segmenter, og deretter gi full elektrisk gass.
I personbilsegmentet falt de, naturligvis, på det største ikonet de har, Ford Mustang. Elbilmodellen kalt Mustang Mach-E er for lengst på plass, og til tross for noen utfordringer som ofte nye elbilmodeller kommer med har den hanket inn diverse store priser og høstet mye skryt.
-->
Neste steg er pickupsegmentet, et særdeles viktig område for Ford USA. Over den store dammen regjerer de nemlig pickupmarkedet, og dette er digert. Faktisk sørget det amerikanske salget av Fords F-serie for at pickupen var den tredje mest solgte bilen i verden i 2021, kun slått av Toyota Corolla og Toyota Rav4.
Den elektriske versjonen, F-150 Lightning, er nå klar for markedet, og utleveringene av den helelektriske pickupen skal starte denne våren.
Det tredje store området til Ford er varebilene, og her har de også gått for eneren ‒ Transit.
Dette er verdens mest solgte varebil, og igjen gjør Ford det enkelt. De har kalt den helelektriske modellen for E-Transit, og denne gjør snart den elektriske trioen komplett.
For Ford Europa melder nå at de første produksjonsklare bilene har forlatt fabrikken i Tyrkia, og er dermed på vei mot kundene. Dette er dermed de første av i alt 5.000 E-Transit som allerede er bestilt her i Europa.
‒ Fra Ford Otosans fabrikk, hvor Transit-produksjonen i Europa foregår, starter vi nå et nytt elektrisk kapittel. Dette er det første skrittet i transformasjonen av denne fabrikken som vil bli et viktig sentrum for produksjon av helelektriske nyttekjøretøy for hele Europa, sier general manager for Ford Pro i Europa, Hans Schep.
Ford Pro er en ny forretningsenhet som skal være en komplett leverandør av produkter og tilhørende tjenester i varebilsegmentet, og de går en travel tid i møte.
‒ Den elektriske utgaven av den legendariske Transit-modellen er et avgjørende øyeblikk og et viktig framskritt for å gjøre Ford Otosan til basen for Fords elektrifiserte nyttekjøretøy, sier general manager, Ford Otosan. Güven Özyurt.
Også Ford Norge ser fram til at E-Transit endelig er på plass. De har tatt del i utviklingen, og flere prototyper har rullet rundt på norske veier for å avdekke feil, mangler og gjøre den enda bedre.
De lover også en elbil med klasseledende rekkevidde, som er oppgitt til opptil 318 kilometer. Kundene bør også kunne finne en passende versjon, for E-Transit kommer i hele 25 forskjellige varianter.
‒ Vi kan definitivt si at Ford Motor Norge har en hånd på rattet når Ford globalt nå styrer mot en framtid hvor vi bare selger elektriske biler, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
‒ Den store fordelen er at vi nå får en unik mulighet til å komme med innspill til forbedringer som er spesielt relevant for kunder i det norske markedet. Det vil kunne gjøre E-Transit enda bedre tilpasset deres behov.
Her er E-Transit avbildet i norsk natur:
Men Ford nøyer seg ikke bare med en helelektrisk versjon av hovedmodellen Transit.
Til neste år kommer det også elbilutgaver av Transit Custom, og deretter skal en helelektrisk Transit Courier følge i 2024. De to blir også tilgjengelig som personbilutgaver, som flerbruksbilene Tourneo Custom og Tourneo Courier.
Så på 1-2-3 skal Ford bli en skikkelig tungvekter også i elbilverden, anført av Mustang Mach-E, F-150 Lightning og E-Transit.
Slik ser den banebrytende elektriske trioen ut:
Les også: