Helautomatisk lading av elbilene

Her er roboten som sørger for at elbilen blir fulladet mens handlevognen fylles.


Automatisert lading er ikke noe nytt, og de siste årene har
vi sett flere forsøkt rundt dette ‒ deriblant Teslas automatiserte ladearm.

Med en slik trenger Tesla-eierne kun å kjøre bilen til en
ladestasjon, og ladearmen plugger seg selv til bilen og starter ladeprosessen.

-->
Men hvorfor ikke la ladestasjonen komme til deg?

Det har iallfall Volkswagen tenkt, og viser nå fram en
laderobot for parkeringshus.

Smått genialt.

Etter at den hjelpsomme laderoboten er aktivert via app
eller Car-to-X-kommunikasjon finner den selv veien til bilen, og innleder en
aldri så liten kommunikasjon med denne.

Roboten fikser deretter hele ladeprosessen, fra å åpne lokket
til å plugge inn kabelen og plugge den ut etter endt lading.

Det er altså ikke behov for noen mennesker i det hele tatt.

Når ladeprosessen føres ladestasjonen tilbake til hovedbasen,
hvor ladeenheten fylles opp og gjør seg klar for et nytt oppdrag.

‒ Ettersom vi tar laddinfrastrukturen til bilen, og ikke
omvendt, kommer den mobile laderoboten å revolusjonere elbil-ladningen på områder
som parkeringsplasser og parkeringshus, sier Mark Möller, utviklingssjef hos Volkswagen
Group Components.

‒ Slik kan vi elektrifisere så godt som alle parkeringsplasser,
uten å måte bygge komplisert og individuell infrastruktur. Det handler om en visjonær
prototype som raskt kan bli virkelighet om de allmenne forutsettingene er
riktig, påpeker han.

Ladeenheten inneholder en energimengde på rundt 25 kWh, og roboten kan dra med seg flere slike på samme tid. Den byr på ladehastigheter opp mot 50 kW, og roboten er utrustet med kameraer, laserskannere og ultralyd-sensorer som gjør den til selvkjørende.

Vi hører ukentlig om ladekøer og mangel på lademuligheter, og
Volkswagen tror slike laderoboter kan være med på å løse utfordringer rundt
dette.

I prinsippet kan alle parkeringsplasser tilby elbil-lading
med slike kompakte roboter og ladeenheter, ettersom de kommer til uansett hvor
bilen står parkert.

− Den her løsningen har en enorm økonomisk potensial. Både nødvendig
bygningsarbeid og kostander rundt montering av ladeinfrastrukturen kan
reduseres betraktelig om man heller bruker roboter, sier Möller.

Spesielt i trange underjordiske parkeringshus er en slik
løsning smart, mener han.

Her kan ladeenhetene stå klare akkurat som handlevognene, og
en robot sørger for å koble disse til elbilene automatisk.

− Med vår løsning slipper man også problemet med at en bil som står på ladning blokkerer andre fra å lades. Man parkerer helt enkelt sin bil en vanlig måte. Resten av jobben kan man levne til vår elektroniske hjelper, hevder Möller.

Volkswagen er klar for en vanvittig satsing på elbiler, som
innledes med ID. 3 inn mot sommeren. Deretter skal de komme med en rekke rene
elbilmodeller, og skal dekke alt fra små helelektriske småbiler til store helelektriske
SUV-modeller.

For å få fortgang på salget må infrastrukturen være på plass, og tyskerne skal sette opp 36.000 ladepunkter rundt om i Europa innen 2025.

De er også med på Ionity, et selskap som skal sette opp
lynladere i et sammenhengende nettverk fra Norge og ned til Spania i sør.

Og kanskje kommer også laderoboter?

Slik ser Volkswagen for seg disse i trange parkeringshus, og
vi kan jo bare håpe at dette faktisk er noe som kommer.

Les også:

Les mer om:

Nyheter