Hei Norge, nå er første last med Nio på vei

Det første skipet lastet med Nio ES8 har forlatt Kina, og alt ligger dermed til rette for at det åpnes for norske bestillinger av bilen i september.


Tidligere i sommer ble den første Nio-modellen som kommer til Norge godkjent for det europeiske markedet, noe som også gjorde sitt til at det kinesiske merket kunne begynne å produsere modellutgaven som skal lages for eksport.

Og siden Norge er usedvanlig viktig for Nio, er det nettopp vi som står som mottaker-land for det første skipet lastet med Nio ES8 som nå har forlatt havnen i Shanghai Waigaoqiao.

-->
Nio Norge er allerede godt i gang med sine forberedelser, noe som med tiden skal føre til såkalte Nio House i flere av de største byene. Først ut blir naturligvis Oslo, hvor Nio House faktisk er nærmeste nabo til selveste Stortinget i Karl Johans gate.

En annen ting Nio vil bringe med seg over til Norge er såkalte Swap Station, og her blir det faktisk mulig å få byttet ut en utladet batteripakke med en fulladet – på noen få minutter. Slike skal i første omgang settes opp i byene med Nio House, men etter hvert er planen at det kommer slike byttestasjoner også på andre sentrale steder.

Det er også en tredje ting som Nio bringer med seg til Norge som er ganske unikt, nemlig et brukerpanel.

Her skal norske Nio-eiere selv gi tilbakemeldinger som videreformidles til de kinesiske sjefene, og målet er at norske elbil-eksperter skal bidra til at Nio lager enda bedre biler i framtiden. Nio Norge sier at de mottok 650 søknader om en plass i User Advisory Board, og at de nå har plukket ut de 200 første medlemmene.

Norge er altså så viktig at vi blir første land ut i Nio’s globale satsing, og det ble selvsagt markert på havnen i Shanghai Waigaoqiao. For som du kan se av bildet under hadde bilen like godt fått et norsk skilt med en flott hilsen.

Nio ES8 er SUV-flaggskipet til det kinesiske merket, og kommer både med 6 og 7 seter, har et batteri på 100 kWh og skal ifølge produsenten få en rekkevidde på rundt 500 kilometer.

Med 534 hk går 0-100 km/t unna på 4,9 sekunder og toppfarten er på 200 km/t, og her snakker vi altså om en ganske stor SUV på rundt 5 meter.

Ladingen går også ganske greit unna, og Nio opplyser 20-80 prosent på 30 minutter.

Den er også godkjent for hengerfeste, og kan slepe opp til 1,5 tonn. ES8 er også utstyrt med NioPilot-systemet og den snakkende assistenten Nomi, og har både avansert teknologi og intelligent firehjulsdrift.

Nå er ikke ES8 det eneste modellen Nio lager, for til tross for at de er et ungt merke etablert så sent som i 2014 har de virkelig stått på.

Den første de kom med heter EP9 og er en sportsbil (Nio var med på starten av formel E i 2014) som skulle vise litt av det de er i stand til, og ble laget mest for show. Den den neste modellen var ES8 som altså blir den første bilen de skal eksportere til Europa. I 2019 kunne de presentere ES6, lillesøsteren til ES8, og året etter EC6, en mer coupépreget SUV.

Det kinesiske merket har også på gang ES3, ET5 og ET7, samt en minivan kalt EF9.

De modellene som står listet på den norske siden til Nio er ES6, EC6, ET7 og selvsagt ES8, så vi regner med at planen er at disse fire skal gjøre tilgjengelig her hjemme etter hvert.

Nio leverte ut 6.711 biler i mai, og totalt bikket da salget 109.514 eksemplarer av ES6, EC6 og ES8, de tre foreløpig hovedmodellene.

Og vi kan selvsagt ikke nevne Swap Station uten å vise hva dette egentlig er, så her har du et bilde av ES8 og batteribyttestasjonen:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter