Det meste ligger til rette for at Dennis Hauger faktisk blir Norges første formel 1-fører. Ikke bare er han regjerende mester i formel 3, men skal også kjøre for det beste laget i formel 2.
La oss først ta noen gode poenger som viser at Dennis Hauger faktisk er nærmere formel 1-drømmen enn mange kanskje tror.
For det første skal han som én av to førere kjøre for det beste laget i formel 2, Prema Racing. Det var dette italienske laget nordmannen kjørte for i fjor, og med fire seire og hele ni pallplasser vant 18-åringen F3-serien ganske komfortabelt.
-->
Prema har også vunnet de to siste sesongene i formel 2, først med Mick Schumacher i 2020 og så med Oscar Piastri i fjor.
Førstnevnte som er sønn av Michael Schumacher kjører nå for formel 1-laget Haas, og er også reservefører hos selveste Ferrari.
Fjorårsvinner Piastri har også tatt steget opp i formel 1, men foreløpig kun som reservefører i Alpine.
Faktisk har de åtte siste mesterne i formel 2 vært eller er knyttet til formel 1, så blir du mester i den nest øverste serien er du nærmest garantert å rykke opp til den øverste ‒ formel 1.
Og på toppen av det hele tyder alt på Hauger faktisk er den beste føreren på det beste laget i formel 2, altså Prema.
Lagkamerat er den 23 år gamle indiske føreren Jehan Daruvala, som har sitt beste resultat fra formel 3 hvor han ble nummer tre sammenlagt i 2019 ‒ også det som Prema-fører.
Det hjelper selvsagt også at Hauger er en del av Red Bull Formel 1 Junior Team, kjent for å klekke fram talenter som ender opp i formel 1.
Som vi vet er formel 1-interessen her i Norge allerede på kokepunktet, og med en norsk fører vil den eksplodere.
‒ Jeg lever godt med forventningspresset, og har selvfølgelig som hovedmål å ta det neste steget opp i formel 1 så raskt som mulig, sier Hauger.
‒ Men jeg har ikke dårlig tid ‒ er fortsatt en av de aller yngste i F2.
Som vi skjønner av innledningen på denne saken, forventningspresset på Hauger er formidabelt før han skal debutere i formel 2.
Men her møter han langt mer erfarne førere, tøffere konkurranser og ikke minst enda raskere biler som krever litt andre kjøreegenskaper.
‒ Det blir bokstavelig talt et vanvittig race, mot enda mer rutinerte konkurrenter. Antallet løpshelger er også doblet, fra syv i fjor til 14 i år, sier Hauger.
‒ Alt er heftigere i formel 2 ‒ motoren med turbo og 620 hk, økt marktrykk, G-kreftene i svingene og innbremsing. Topphastigheten er høyere, med 335 km/t, og det kreves helt andre kjøreteknikker, dekk, dekkstrategier, innstillinger og justeringer underveis. Men jeg fikser det ‒ de første testene i Abu Dhabi før jul gikk veldig bra.
Det er to måneder til F2-sesongen starter, og nordmannen er altså godt forberedt. Han avsluttet et hektisk test- og treningsopphold på Red Bulls treningssenter i Salzburg i forrige uke, og skal nå ta det rolig et par uker hjemme i Aurskog.
Deretter skal han gjennom simulatortrening hos Prema i Italia og Red Bull F1 Team England, og siste testrunder med ny bil den første helgen i mars.
‒ Det er kult at nesten «hele» Norge er rammet av formelfeber om dagen. Jeg gleder jeg meg vilt til å sette meg inn i den nye bilen, og gi gass på de råeste banene i verden, slår stortalentet fast.
Her gir han gass i formel 3, og som vanlig var det ingen konkurrenter i nærheten:
20. mars starter både årets formel 1 og formel 2-sesong i Bahrain.
‒ Mitt fokus ligger hele tiden på de små detaljene som utgjør resultatet; neste sving, neste runde, neste løp, neste sesong ‒ samt fysiske og mentale forberedelser, forklarer Hauger.
‒ Hvis den nye bilen fungerer, og teamet rundt meg lykkes med detaljene, er det kun opp til meg å holde hodet kaldt og sette sammen alle brikkene.
Det vil i så fall sende han svært nær formel 1, som altså er målsetningen. Og det er en veldig realistisk en.
‒ Jeg satte sammen brikkene i fjor. Klarer jeg det igjen er det lov å sikte høyt og drømme stort, sier Dennis Hauger.
Slik så det ut da han kunne feire F3-tittelen i fjor:
Det er som kjent svindyrt å drive motorsport på et høyt nivå, og manager Harald Huysman og resten av teamet er nesten i mål med årets budsjett ‒ som har en ramme på 21 millioner kroner.
Premiepengene fra fjorårets VM-seier i formel 3 – 300.000 euro, rundt tre millioner norske kroner – er pløyd rett inn i årets satsing.
‒ I tillegg til hovedsponsor Red Bull, som vil prege bilen, har vi med oss flere lojale sponsorer som har vært med på turen gjennom mange år. De siste ukene har vi fått styrket økonomien betydelig gjennom nye sponsoravtaler med fintech-selskapet Lendo, kyllingprodusenten Den Stolte Hane, Puma og Pers Hotel, forteller Huysman, som vet hva som må til for å nå formel 1.
Manageren er nemlig den nordmannen som har vært nærmest den mest prestigefylte motorsporten.
I 1990 dukket han opp med kjøredress og hjelm på den franske Paul Ricard-banen for å erstatte Claudio Langes i Euro Brun-laget som deltok i formel 1. Problemet til italieneren var at han rett og slett hadde tømt kassa, og dermed gått tom for penger.
Men rett før kvalifiseringen klarte Langes å skaffe mer kapital, og dermed ble det med drømmen for Huysman.
Den gang måtte førerne i de svakeste lagene kvalifisere seg til selve løpet, og Langes kom seg aldri videre. Så dessverre står han bokført med 0 formel 1-løp.
Andre nordmenn som har prøvd å komme seg til formel 1 er Tommy Rustad, Thomas Schie, Stian Sørlie, Dennis Olsen og Pål Varhaug.
Både Schie og Varhaug kjørte på det nest øverste nivået, men klarte aldri å ta steget helt opp.
Harald Huysman som også hjalp tidligere F1-mester Kimi Räikkönen opp til formel 1, sier at de fortsatt ikke er helt i mål med tanke på budsjettet.
‒ Vi har ennå døren åpen for én stor sponsor, pluss eventuelle andre samarbeidspartnere på ulike nivåer ‒ som ønsker å styrke sine verdier og sin oppmerksomhet gjennom å samarbeide med Dennis, sier Huysman.
Det er 11 lag som er påmeldt til årets formel 2, og det blir dermed 22 førere.
Det skal kjøres et sprintløp og et hovedløp under løpshelgene, og slik ser den foreløpige terminlisten ut for formel 2:
18.-20. mars: Bahrain
25.-27. mars: Saudi-Arabia, Jeddah
22.-24. april: Italia, Imola
20.-22. mai: Spania, Barcelona
27.-29. mai: Monaco
10.-12. juni: Aserbajdsjan, Baku
1.-3. juli: Storbritannia, Silverstone
8.-10. juli: Østerrike, Red Bull Ring
29.-31. juli: Ungarn, Hungaroring
26.-28. august: Belgia, Spa-Francorchamps
2.-4. sept.: Nederland, Zandvoort
9.11. sept.: Italia, Monza
23.-25. sept.: Russland, Sotsji
18.-20. nov.: De forente arabiske emirater, Abu Dhabi