Nesten alle elbilister lader hjemme

En ny undersøkelse viser at 88 prosent av ladingen vanligvis foregår hjemme. Og en del gjør dette via en vanlig stikkontakt.


NAF er i ferd med å gjennomføre en ny rekkeviddetest av elbilene, og dette er enkelt og greit verdens mest omfattende vintertest. Nå skal 30 nye elbiler testes og få notert sine rekkevidder.  

Men de er ikke bare interessert i hvor langt elbilene går, for automobilforbundet lurer også på hva slags rekkevidder elbilistene klarer seg med ‒ og hvordan de lader opp elbilene.

Så de har fått Norstat til å gjennomføre en landsdekkende undersøkelse hvor 707 elbilister har svart.

Den viser at 46 prosent har elbiler som har under 300 kilometer med rekkevidde, mens ytterligere 19 prosent har elbiler som ruller mellom 300 og 399 kilometer før ladekabelen må fram. 65 prosent kjører altså elbiler med rekkevidder under 400 kilometer.

Nå er ikke dette overraskende tall, for vi nærmer oss nemlig en halv million elbiler her i Norge. Og mange av disse er selvsagt noen år gamle, og en del av disse har som kjent en enda mer begrenset rekkevidde enn dagens mer moderne elbiler.

NAF mener at mange fint klarer seg med rekkevidder på under 300 kilometer, og understreker at man vanligvis ikke kjører så veldig langt.

‒ For de aller fleste er 300 kilometer rekkevidde mer enn langt nok. Det er få av oss som har en hverdagsreise som tilsvarer Oslo-Kristiansand hver dag, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Vi mennesker er som kjent flinke til å tilpasse oss, men vi tipper de alle fleste nok gjerne hadde sagt ja takk til enda litt mer rekkevidde. Og det kommer stadig nye elbiler som bikker 500 kilometer.

NAF opplyser at det i dag er rundt 20 elbilmodeller som passerer denne rekkevidden, men det er et fåtall av de spurte i undersøkelsen som eier en slik. Faktisk svarte kun 6 prosent at de kjører en elbil med en rekkevidde over 500 kilometer.

I samme undersøkelse har Norstat også sjekket hvordan elbilistene lader, og det er hjemmelading som gjelder.

Hele 40 prosent av de som kjører elbiler med kortest rekkevidde opp til 199 kilometer lader bilen hver dag, mens elbilistene med mellom 200 og 300 kilometer rekkevidde er det kun 23 prosent som lader så ofte.

‒ Elbilistene kan starte dagen med full tank om de vil, sier Sødal.

‒ Men selv med en ganske beskjeden batteripakke er det ikke nødvendig å lade hver dag, ser vi av denne undersøkelsen.

74 prosent av de spurte lader bilen hjemme minst et par ganger i uken, og det er hjemmelading som gjelder når det kommer til hvordan de fyller batteriet.

71 prosent opplyser at de har fått montert ladeboks, og bruker vanligvis denne når det skal lade elbilen. Ytterligere 17 prosent sier at de rett og slett bruker en vanlig stikkontakt til ladingen.

‒ Ladeboksen lar deg fylle opp batteriet trygt hjemme. Alle elbileiere må legge noen kroner i en sikker ladeløsning hjemme. Stikkontakt skal man ikke bruke utenom i nødstilfelle, sier Sødal.

‒ Har du i tillegg mulighet til det som kalles smartlading enten i ladeboksen eller fra strømleverandøren, lades bilen når strømmen er billigst. Noe som er ekstra viktig denne vinteren, legger han til.

88 prosent lader altså vanligvis hjemme, mens ytterligere 6 prosent lader bilen på jobben. Kun 6 prosent lader dermed vanligvis på hurtigladere, kommunale ladepunkter eller via privat betalt parkering med lading.

NAF er altså godt i gang med å planlegge en ny vintertest av nye elbiler, noe som blir den tredje vintertesten. Her skal både bilenes rekkevidde og egenskaper under lading testes ut.

‒ Vi tester elbiler i alle prisklasser og med ulike egenskaper, sier Sødal.

‒ Det er lett å se seg blind på rekkevidde, spesielt om man ikke har hatt elbil før. I den daglige bruken er ikke rekkevidden så viktig som man kan få inntrykk av. Og lader bilen raskt, tåler man en ekstra ladepause på langturene, slår han fast.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter