Den uoffisielle og aksepterte måten for å kåre verdens
raskeste serieproduserte bilmodeller er å kjøre disse rundt verdens råeste
racerbanen, den 20,8 kilometer lange Nordschleife i Tyskland. Audi har sendt sin råtass av en SUV rundt denne, og RS Q8 slo
den tidligere rekorden for SUV-modeller satt av en Mercedes AMG GLC 63 med over
12 sekunder.
600 hk og et dreiemoment på 800 Nm mellom 2.200 og 4.500 omdreininger, noe som
gir resultater i akselerasjonen. RS Q8 klarer sprinten på 3,8 sekunder, og 0-200 km/t på
kvikke 13,7 sekunder. Audi har fornuftig nok begrenset toppfarten for den store
SUV-modellen til 250 km/t, men det er også mulig å låse denne opp med en egen
pakke. Toppfarten blir da solide 305 km/t. Alt dette høres ellevilt ut, men nå finnes det faktisk en
enda sterkere RS Q8. Ja, det er igjen tuningselskapet ABT som har kastet seg over
en Audi-modell, og gitt denne en ny kontrollenhet som hever lista enda et hakk. Møt ABT RS Q8:
mest potente sportsbilene sliter med å matche. En av grunnen til at en RS Q8 fungerer så bra er at den også
kommer med styring på bakhjulene, men ABT-versjonen bør sitte enda bedre rundt
svingene. Den byr nemlig på noe kalt ABT Level Control som gjør at
SUV-modellen kan senkes i tre nivåer − ABT Comfort Level, ABT Dynamic Level og ABT
Loading Level. Det første nivået senker bilen med 25 mm, det andre med 15
mm – og så har vi det tredje nivået ABT like godt har kalt «kaffe-modusen». Denne senker bilen med hele 65 mm i forhold til den originale komfort-modusen, og dermed bør den høyreiste SUV-modellen se mer ut som en ekte sportslig coupé enn en SUV. For å gjøre inntrykket komplett utvikler ABT også på nye
deler som skal gjøre utseende enda sportsligere, og selvsagt nye felger.
RS Q8 ser ut vet vi. Bare sjekk selv i denne bildeserien: Les også: