Har du sett et så vakkert udyr?

Kunst møter karbon i en Donkervoort D8 GTO-JD70 BNCE.


Hva får du om du mikser alderen til Joop Donkervoort, motoren fra en Audi TT, en ekstrem vekt og kjøreegenskaper du må til formel-bilene for å finne? Jo, 70 eksemplarer av D8 GTO-JD70, en ultralett sportsbil designet for å gi deg et G-trykk i svingene som ingen andre kan matche.

En Donkervoort D8 GTO-JD70 er i seg selv et imponerende skue, men nå finnes det faktisk en versjon som går utenpå denne. Eller om du vil; innenpå.

-->
De smågærne nederlenderne har nemlig laget en versjon av D8 GTO-JD70 hvor de har fjernet lakken. Ja, de har kledd av bilen, slik at karbonet blir mer synlig.

Resultatet er en utgave kalt BNCE ‒ Bare Naked Carbon Edition.

Donkervoort byr på fire forskjellige typer BNCE alt ettersom hvor mye karbon som skal være synlig, og det ingen tvil, ikke i det hele tatt, om at dette fungerer som bare det.

For sjekk resultatet:

Nå var det faktisk ikke Donkervoort selv som fikk ideen til dette, men en kunde i 2018. Vedkommende ville rett og slett ha en litt tøffere karboneffekt, og bilmerket var ikke vonde å be. Resultatet ble så bra at de har bestemt seg for å lage flere slike utgaver.

Å fjerne lakken på en sportsbil er ikke noe nytt, og en av tidenes mest legendariske biler oppsto faktisk på denne måten. Da Mercedes stilte til start i et Grand Prix-løp tilbake i 1934 var den hvite bilen rett og slett for tung til å bli godkjent, og gode råd var dyre. En smarting fant ut at om de fjernet lakken så ville den krype under maksimum tillatt vekt, og under den hvite fargen kom det sølvglinsende karosseriet til syne. Dermed var «sølvpilen» født.

Donkervoort ser også andre fordeler med å vise karbonet enn kun en røffere visuell effekt, for vekten daler fra 700 kilo og ned til 694 kilo for biler med gateutrusting. Nå er kanskje ikke det voldsomt, for en D8 GTO-JD70 er jo ekstremt lett uansett. Faktisk veier bilen mindre enn en formel 1-bil, som har en minimumsvekt på 746 kilo.

Og du kommer knapt nærmere formel 1 enn det du gjør i en D8 GTO-JD70, hvor hjertet er en 2.5-liters 5-sylindret turbomotor som er hentet fra Audi TT RS.

Dette gjør at D8 GTO-versjonen som hedrer grunnlegger Joop Donkervoorts 70-årsdag, JD70, klarer 0-100 km/t på 2,7 sekunder. Men det er ikke det mest imponerende.

Denne er laget for å sluke svinger, og de som tør å kjøre denne bilen helt på grensa i svingene opplever en kraft på 2G ‒ det råeste av alle gatebiler. Akselerasjonen gir 1G, så det er bare å klype seg godt fast i rattet.

Donkervoort byr altså på fire forskjellige BNCE-utgaver av D8 GTO-JD70, alt ettersom hvor mye karbon som skal være synlig. Og husk at utgangspunktet er at 95 prosent av karosseriet er av karbonfiber.

  • Exposed Carbon: Inngangsnivået for synlig karbon (i matt eller glanset) hvor blant annet sidepaneler, motorvingen, luftinntaket på panseret og interiøret vises.
  • Hypercar Carbon Weave pack: Samme som over, men reduserer enda mer vekten takket være en annen fibervevstruktur.
  • Full Exposed-Carbon: Dette viser hele bilen i eksponert karbon, inkludert eksosdekselet. Dette reduserer betydelig enda mer.
  • Full-Exposed Coloured Carbon: Her leveres i tillegg hele bilen i farget karbon.

Det er altså mulig å få farge også på karbonet, og fargene som kan velges er grønn, rød, blå og grå ‒ og Donkervoort byr også på metallic for de som ønsker det.

Pris? Jo, 163.163,63 euro ‒ før skatt og avgifter. Nakkekrage, kjørehansker og solbriller er ikke så vidt vi vet ikke inkludert.

Her er flere bilder av det vakre udyret Donkervoort D8 GTO-JD70 BNCE:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene