Håper det ikke selges en eneste ny bensin- eller dieselbil i 2025

Snart er én av 10 biler på norske skilt elbiler, og miljøministeren håper at skal det ikke selges en eneste ny bensin- og dieselbil i 2025.


Ingen ble overrasket over utviklingen i 2019. Bensin- og
dieselbilene fortsatte sin salgsnedgang, mens elbiler økte sin.

I 2019 ble det totalt registrert 142.381 nye personbiler i
Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

-->
Bensinbiler falt med formidable 31,4 prosent, dieselbilene registrerte
en nedgang på 13,1 prosent, mens salget av nye elbiler gikk opp med over 30
prosent.

OFV tror elbilsalget skyter ytterligere fart.

– Elbilsalget ble omtrent som forventet, basert på hva som
finnes av tilgjengelige merker og modeller. Men nå, i 2020 og framover, kommer
det et mye bredere utvalg av biler som både har lenger rekkevidde, er større og
i overkommelige prisklasser for folk flest. Derfor tror vi at elbilandelen vil
bli enda høyere i 2020 enn i 2019, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

Ifølge Norsk elbilforening vil det om kort tid være så mange
norsk-registrerte elbiler at én av 10 personbiler er slike biler.

Det er ifølge Klima- og miljødepartementet en viktig milepæl
på veien mot en halvering av utslippene fra transportsektoren innen 2030.

– Andelen elbiler har vokst fra mindre enn 1 prosent til 10 prosent på under ti år, takket være regjeringens elbilpolitikk. Det betyr mindre klimagassutslipp og bedre luftkvalitet i byer og tettsteder, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Men før 2030 håper Venstre-politikeren at Norge runder en
annen milepæl, og en som nok provoserer mange.

‒ Den neste store milepælen er at alle nye personbiler som
selges i 2025 skal være nullutslippskjøretøy. Det målet skal vi også nå, sier Elvestuen.

Totalt i 2019 var 42 prosent av alle nybilene som ble registrert
elbiler, mer enn salget av alle nye bensin- og dieselbiler til sammen.

– Det er gledelig å se at en kombinasjon av avgifts- og
bruksfordeler gjør at Norge er verdensledende når det gjelder antall elbiler i
forhold til folketall, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Også Frp-politikeren tror salget av elbiler vil øke i takt
med at flere modeller blir tilgjengelig.

‒ Vår ambisiøse politikk virker, og med stadig forbedret
teknikk og rekkevidde har jeg stor tro på enda mer elbilsalg i Norge de
kommende årene, sier Dale.

Om det går som Elvestuen håper at det ikke selges en eneste
bensin- eller dieselbil fra 2025, vil rundt halvparten av personbilparken kunne
være nullutslippskjøretøy i 2030.

–  Veksten i elbiler
har gått fortere enn vi forventet for bare et par år siden. Norge viser hvor
raskt det grønne skiftet i transporten kan gå hvis politikerne legger til rette
for det. Målet er at flere land nå vil følge etter, sier Elvestuen.

For norske elbiler vil ikke redde denne planten alene, og
nybilsalget her utgjør en forsvinnende liten del av det globale salget.

I 2018 ble det solgt over 80 millioner nye biler i verden, og
det norske salget utgjør dermed under 0,2 prosent av det totale salget.

Stortinget satte i 2012 også et mål om at CO2-snittet for nye biler skulle være under 85 g/CO2 per kilometer innen 2020, og dette målet ble nådd allerede i 2017.

Les også: